Nanooks

Alla inlägg den 29 januari 2011

Av Jessica - 29 januari 2011 13:40

I en bok jag lånat av min Mor "Lätt och mätt med ViktVäktarna" hittade jag detta recept som jag tillagade igår.


Italiensk Biffgryta

 

Tillagningstiden är ca. 1,5h

Den kan frysas (utan pasta)

4 Port.

 

En härlig familjerätt med allt i samma gryta- kött, grönsaker och pasta.

 

Ingredienser:

600 g grytbitar av nötkött (vi använde närmre 1kg)

1 stor gul lök, skivad

6 vitlöksklyftor, skalade

4 tsk flytande matfett

1 msk färsk rosmarin, hackad (missade jag att köpa hem)

1 förp. krossade tomater, ca 400 g (hade i 500 g)

5 dl köttbuljong av tärning

12 svarta oliver (köpte tyvärr oliver med kärnor i, ska vi inte ha nästa gång)

125 g fullkornspasta, t.ex fusilli (vi använde vanlig pasta)

nymald svartpeppar

(vi hade även i: lagerblad och hela svartpepparkorn, tomatpure och mald paprika)


Gör så här:

1. Fräs lök och vitlök i lite av matfettet i en stekgryta eller en stor stekpanna på ganska svag värme. Ta upp löken, tillsätt resten av matfettet och öka värmen.

2. Bryn köttet lite i taget tills det har en fin färg. Sänk värmen igen och lägg tillbaka löken. Lägg också i rosmarin och späd med tomater och buljong.

3. Låt grytan koka på svag värme under lock tills köttet är mört, ca. 45 min.

Koka under tiden pastan enligt anvisningar på förpackningen. Låt den rinna av.

4. Blanda ner pastan i köttgrytan tillsammans med oliverna och smaksätt med peppar och salt om det behövs.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards