Nanooks

Alla inlägg under oktober 2010

Av Jessica - 30 oktober 2010 11:50

Ja, ovasett så är Jennifer i en sådan period nu, dem saker hon hittar på är oändliga.. och hon säger "Nej" till allt man ber henne om eller frågar. *suck*


Det värsta var nog dock igår när hon skulle vila, numera i samma rum som sin lillebror, hon väckte honom och härjade runt för fulla muggar men sova? Nej, det gjorde hon inte.

Sen blev vilopausen snabbt avslutat efter att det varit lungt en bra stund till att jag hörde hur hon klev ur sängen stortjutandes och började banka på dörren. När jag väl öppnade max en minut senare så låg hennes blöja vid fötterna full av både det ena och det andra, likaså var hennes händer fulla av detta. :(

In i duchen, men sovrummet då?

Jo, sängen hade en del fläckar (tror det var där hon tog av sig blöjan, har hänt någon gång tidigare men då bara med en kiss-blöja), så byte av alla sänglakan och sen skrubba dörren hon bankat på och gaveln på sängen. Tur nog var det inte mer än så.. men det räckte och blev över. :/

Nu får jag bara hoppas att detta inte händer igen, att jag bytt blöja på henne mindre än en timma tidigare verkade ju inte ha hjälpt. *suck*

Hon älskar att spegla sig. ;)

 

Nu måste jag packa skötväska, vagn och barnstol då vi snart ska hälsa på Cissi och Christopher. :)

Men först ska jag ut och sköta om alla marsvinen som ska få mat och lite gos. Sen ska jag hänga tvätt och tömma och fylla diskmaskin.

Ojoj.. kankse dags att sätta fart . ;)

Av Jessica - 28 oktober 2010 13:37

Kyliga mornar är det numera.

Jacob.

 

Igår kväll hemma hos mina föräldrar så fick min far hålla i Jacob medans jag dukade av bordet efter middagen, efter en liten stund sa han;

"Jag tror att Jacob behöver tas in på servicestationen annars har han en dålig parfym på sig."


Ja, ibland kan min pappa klämma ur sig dem mest roliga kommentarerna, detta har gått i arv framförallt till min äldsta bror Kenneth.

Den mest kända kommentaren från honom var när han svarade i telefon när min fd. svåger ringde honom mitt i natten i samband med att min systers förlossning just börjat;

-Kenneth, vattnet har gått!!!

-Varför ringer du mig? Ring rörmokaren.


Nellie.

 

Här i veckan har det blivit en del farande runt överallt..

I Måndags lämnade jag av Jennifer hos sin Farmor, sen hälsade jag på Mia, Marsvinshjälpen, där blev det mycket snack och hundarna fick busa tills Stella var helt slut. Sen åkte jag tillbaka till Farmor Tarja och där vart det lunch för mig och Jacob då hon och Jennifer redan ätit. Sen åkte vi till en Barnbutik som heter "Hej och Hå Barnaffär" som säljer begagnade barnartiklar och kläder.

Jag köpte 4st nya klädesplagg åt henne, för enbart 200kr och alla såg så fina och fräsha ut. Farmor tarja köpte gunghästen som Jennifer vägrade kliva av.. så nu har vi en röd plast gunghäst i vardagsrummet som gått på högvarv dem senaste dagarna. Tusen tack underbara Tarja! :)


På kvällen kom Bror och Tarja hit och fikade lite, och det uppskattades av både oss och barnen. :)


På Tisdagen bar det av till Vällingby och där rensade jag undan många av demsaker jag förvarar bakom väggen, fram kom då min gamla fina röda sammets Dockvagn från 80-talet. Och då jag alltid varit så himlans rädd och försiktig med den ser den så fin ut så, och ni kan ju tänka er Jennifers min när jag kom hem med den på kvällen, Ior fick genast ligga i den och ta en tur mellan köket och vardagsrummet ett par varv.

Jag känner mig så glad som har sparat mina gamla kära leksaker och inte sålt dem vidare, skänkt bort dem eller helt enkelt slängt dem utan nu kan låta dem gå vidare i arv till mina barn.


Igår vart det att lämna Jacob hos sin Mormor och sedan bar det av till Habiliteringen. Nu känns det lite lovande att söka nya jobb, det stöd som jag har rätt till och kommer att få ger mig verkligen chansen att komma in på en arbetsplats i min takt och jag tror det kommer bli toppenbra! :)

På kvällen kom Johan hem med en tv som vi fått låna av hans föräldrar, Tusen Tack!!!

Det är nämligen som så att våran stänger av sig självt nu sen ett par dagar tillbaka. Och det är lite svårt att se på en film eller serie om man måste stänga av tv.n och dra ur kontakten ett tag emellanåt. Men jag vill inte att vi tar av våran tajta budget och köper en tv den här månaden, det får nog bli i mellandagarna efter Julafton istället. Så med hjälp av vår låne-tv så slipper vi nu ligga i sängen och se på tv varje kväll. :)

Lilla Jacob sover i sin säng, fast bara på sin kudde. ;)

 

Idag har jag storstädat Jennifers rum igen, men numera så är det "barnens rum" för jag har just flyttat in Jacobs spjälsäng in dit och möblerat om lite. Med lite tur så håller inte barnen varandra vakna och vi behöver inte ta in Jacob i vårat sovrum igen. *hoppas*


Nu har jag äntligen fått barnen att somna, det var ju rätt spännande att dela sovrum trotts allt. ;)

Och efter dagens slit så förtjänar jag en kopp kaffe, sen ska jag ut och förbereda en bur åt en stamkund och sen in och ta itu med vårat sovrum som ska dammas, dammsugas och bäddas rent i.

Av Jessica - 26 oktober 2010 21:25

Ja, här är ett foto på mig och min underbara dotter, jag gillar överlag inte att fotas och undviker kameran på bästa vis genom att alltid vara den som fotograferar.

Nu fick dock Johan ta kameran för att jag har blivit lite inspirerad av Underbara Clara om jämt har så fina mode inlägg om vad hon har på sig m.m

Och jag behövde nog lite uppmuntran för att våga mig på min nya klädsel som jag inte var helt säker på om jag trivdes med.


Men den uppmuntran jag fick av både Johan och familj har gjort att jag ska försöka slänga ut lite foton på mig då och då med det jag klär mig i, okej.. det kommer inte ske ofta men kankse någon gång ibland. Några foton från mina "yngre" dar måste ju finnas till barnen när dem blir stora. ;)

Det jag har på mig är stövlar köpta på coop för 4år sedan, Leggings köpta på HM i höstas, tröja köpt på Ellos för bara någon vecka sedan, och under den en tröja köpt på HM.

 

Nästa gång jag vill visa er var jag har på mig ska jag se till att stå utomhus så vi får bättre ljus i bilderna. ;)

Av Jessica - 24 oktober 2010 14:09

Härliga regniga, gråa och dimmiga Söndag... hmm.. jag tror faktiskt jag saknar snön lite nu, det var åminstonde rent och fint ute då.


I helgen blev det inte mycket pysslat ute, jag har istället passat på att verkligen använda symaskinen jag lånade av min mor. Nu har jag sytt två gardiner, en till toan och en till barnrummet jag har även sytt ett påslakan åt Jennifer.

Men då det var säkert 10år sedan jag satt vid en symaskin så har jag lite att lära mig, men man lär sig av sina misstag. :)

 Nya gardinen. :)


Jag har länge även velat dekorera väggen med fler foton, men jag har inte så många ramar och därför blev det en budget variant som kom upp på väggen idag.

Superenkelt att göra själv, bara att ta ett snyggt snöre och helst kankse ett par trä-klädnypor som man målar i valfri färg och sätter upp vad helts man vill, hos oss blev det lite foton på barnen och två av alla vykort vi fick på vårt bröllop/Jacobs dop.


En bra sak som hänt i helgen är att Nova, marsvinet, har gått upp hela 15gram den senaste veckan, detta har gett mig lite hopp. Hon verkar faktiskt vara lite piggare idag. :)

Imorse kom även ett par inackorderingar, flera kommer under kommande veckan, så nu kommer det bli lite mera livat i marsvinsrummet igen.

Stamtavlorna på Skinnysarna kommer nog i början av veckan och då kommer jag göra beslutet att omplacera dem båda eller bara ena av dem.När det beslutet är gjort kommer jag annonsera ut dem djur som söker nya hem på bla blocket och här på bloggen.


Vår underbara dotter har alltid kunnat somna i dem mest underliga ställningar, och idag var inget undantag..

Mitt i allt stök så väljer hon att sova i Jacobs korg-stol istället för sängen. ;)

 

Som avslutning på detta blogginlägg får ni lite foton på när Jacob leker med sina älskade ballonger.

Av Jessica - 22 oktober 2010 15:45

Ja, lilla Jacob växer så det knakar, han har börjat "krypa".. eller, ja snarare så drar han sig framåt med armarna, han kryper inte som vanligt.

Bara man tar sig framåt så händer det ju en del, så han har redan dragit i en plast blomma så pass mycket att den börjar gå sönder, han har haft ner en lampa från matbordet då han drog i sladdarna under bordet.

Han har även hittat gungan i kattställningen, hur han kom upp i den har jag ingen aning om men här är iaf bildbevis;

Tänk vad nöjd man kan bli. ;)

 

Första tanden kom i Tisdags oxå, som vi har väntat, det har varit bra gnälligt sista två veckorna, men andra tanden bredvid är också på G så vi får väl se när gnället slutar för den här gången.

Av Jessica - 22 oktober 2010 15:21

 Nova, som bara rasar i vikt.

Vilda Wilma och Crazy. :)

Här kan man tro att dem inte sett vatten på dagar, även fast dem får nytt vatten i alla flaskorna varje dag. Från v. Crazy, Nova och Joy.

 vinter.. *brrr*

Sötaste Stella.

Sötaste Prinsen Jacob med sin nya "björn"-overall. :)

Sötaste Prinsessan Jennifer med sin nya rosa jacka och byxor. :) 

Sötaste lilla ponnyn i hagen, och så gossig så. :) 

Här kommer dem i full fart! ;)

Lilla Jacob sover utanför marsvinsrummet. Det ser sååå gossigt ut att ligga så varmtoch gott i fårskinnet och sova, och man vill ju bara pussa lilla gullpojken när han e så där söt. ;)

Av Jessica - 22 oktober 2010 15:02

Ja, det är väl så visan går?!

 

  

Kankse är jag inte fullt så glad öer all snö när det fortfarande är Oktober. Men Jennifer som fick se snön genom fönstret var helt fachinerad i säkert en timma, då hon bara stod och titta sen kom hon med en jacka och stävlarna.. dags att gå ut och kika närmre på den där snön tror jag.. ;)


Så efter en lättare frukost med mackor och kaffe så klädde jag på barnen och mig själv, jag rotade även fram fotsäckarna till barnen och sen blev det en promenad.

Jag hade kankse inte tänk att det skulle vara så oplogat som detvar men det gick att dra vagnen rätt så bra i hjulspåren från traktorn.

Vi gick vår vanliga runda och hälsade på hästarna, som idag när jag ropade på dem kom i full galopp! Det var kul att få en sån respons och mitt sug efter att mysa med hästar vart verkligen tillfredställt när jag kunde gosa och bli pussad av hela 5st hästar! Lite fler än så är dem i hagarna, men alla är inte så keliga av sig.

Jennifer skrattade gott när hästarna kom springades och kivades emellanåt för att få vara den som blev kliad. Hon är dock inte så intresserad av att klappa dem, men det kommer hon nog att bli när hon blir äldre. ;)


Det var ganska trögt att dra vagnen så promenaden tog längre tid än vanligtvis, och väl hemma så sov Jacob så gott och Jennifer började se rätt så trött ut, så jag parkerade vagnen utanför marsvinsrummet och sen storstädade jag alla burar och pussade lite på alla marsvin oxå. 

Det är så mysigt att sitta inne i värmen med alla små grisar och höra hur dem mumsar på sitt hö, och se hur dem hoppar små popcornhopp av glädje över att få rent i burarna. Då båda barnen sov innan alla burar var städade tog jag verkligen tid på mig idag att kela med marvinen.


Väl inne igen var klockan redan 14:00 och Jennifer var fortfarande trött så henne la jag i sängen med en gång, men Jacob var i farten och fick krypa runt som han ville.

Jag började laga lite mat och under tiden hann jag hänga upp en maskin med tvätt, just när min mat blevklar var det dags för Jacob att få lite mellis och ny blöja. Så nu när jag ätit hade jag för ovanlighetens skull en lite paus att sitta och blogga lite. Känns så skönt att sitta här och dela med mig av min vardag och ändå inte känna mig stressad över allt jag borde göra. Jag har gjort mycket idag redan och visst ska jag göra lite till men det är ju ingen brådska. :)


I helgen blir det kankse lite tajt att hinna blogga, då vi ska på kalas i Österbybruk imorgon och på södra sidan av stan på Söndag. Men jag ska försöka hinna med något inlägg. :)

Av Jessica - 19 oktober 2010 18:13

Ja, här har jag hunnit pyssla lite utomhus inför första snön som beräknas komma hit inom kort.


Jag har städat ur alla burar och lagt in alla gallerburars bottnar i marvinsrummet så dem inte blir förstörda i vinter. Likaså har jag sköljt av och lagt in alla transportboxar som stått ute i sommar.

Igår kväll började jag klippa gräset en sista gång, men det är mycket kvar som ska klippas, jag ska plocka undan alla Jennifers leksaker på tomten men dem kan få vara kvar ett tag till då hon leker i sandlådan när jag är ute och pysslar, och gunga vill hon helst göra varje dag, det får bli när första snön kommer tror jag.


Lite lek ute bland alla löven hinner vi förståss med medans vi pysslar. :)

 

Dags att ta hand om tvätten och plocka undan efter barnen här hemma men jag måste ju berätta en rolig sak först;

Idag har Jacobs allra första tand äntligen börjat kika fram! *stolt mamma*

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards