Nanooks

Alla inlägg under mars 2011

Av Jessica - 31 mars 2011 14:53

..så kan det vara en mycket bra ide att fylla magar och tömma blöjor innan promenaden. ;)

 

Jennifer.

  

När barnen hämtades på Förskolan idag berättade Jennifer att hon ville ha banan när vi kom hem, men då både bananer och all annan frukt hemma var slut fick det bli ett kort stopp på ICA.
Där köptes det hem en knippe bananer och så kikade jag lite på varorna med kort datum, där fyndades det ett paket plättar till barnens glädje, mamma vart nöjd hon med för dom kostade inte många kronor. *nöjd*

 

Nu är det två mätta och nöjda barn här hemma, efter ett par bananer, några plättar, lite mjök och en bit muffins. :)


Nu har vi ork att gå en långpromenad utan gnäll från hungriga små barn. :)
Kankse får jag då bortse från att min pimpinetta dotter är helt hysterisk över det faktum att hennes overall är smutsig. På Dagis berättade fröken att hon haft fullt upp att förklara för Jennifer att det är helt Ok att vara smutsig, vi har samma disskutioner här hemma men inte spelar det någon roll vad vi säger... Jennifers overall ör ju fortfarande smutsig. ;)

Av Jessica - 30 mars 2011 18:03

Vackra svanar i mängder på fältet, ja, det var säkert över 20st! Vilken lycka!!! :)


Jag har lite funderingar kring bilder jag slänger ut här på bloggen och tänkte att ni som läser kan få komma med lite önskemål och åsikter kring dessa.
 

1. Vad tycker ni om storleken på bilderna? För små, lagom eller för stora?

 
2. Vad tycker ni om placeringen av dom? Ska dom vara som nu senaste tiden centrerade för att synas bra eller som tidigare ligga till vänster?

 

3. Vad vill ni helst se bilder och foton på?
 

Hoppas att ni som vanligen följer min blogg och även ni nykomlingar kan tänka er att svara på detta i lilla "kommentera" rutan här uppe till höger.

 

Man kan ju tro att lillebror luktar lite illa... ;)

Av Jessica - 30 mars 2011 16:41

Dessa muffins avnjöts till eftermiddagsfikat denna soliga Onsdag.

   

Hallon Muffins!


    

Ingredienser:

2 ägg

3dl strösocker

100gr smör

1,5dl mjölk

1tsk vaniljsocker

3dl vetemjöl

1,5tsk bakpulver

finrivet citronskal, om man vill

Frysta hallon (eller andra frysta bär som man har hemma)

   

Gör så här:

 

Vispa ägg och socker pösigt.

Smölt smöret och tillsätt mjölken, rör ner vätskan i smeten.

Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i 12st muffinsformar, ha sedan i 4-5st hallon eller andra frysta bär efter smak.

Sätt in i ugnen på 200grader i ca. 15-20min. Låt svalna något.
 

Smaka och njut!

Av Jessica - 29 mars 2011 17:00

..och här är dagens bidrag från mig. ;)
 

Norges värsta flygolycka inträffade tidigt i morse när ett litet tvåsitsigt Cessnaplan störtade på en kyrkogård i Hardanger. Norska räddningsarbetare har hittills grävt fram 826 kroppar och siffran befaras stiga framåt natten...

 

Det tar 7 sek för maten att passera från munnen till magen. En människas hårstrå kan hålla för 3 kg. Längden av penis är tummens längd gånger tre. Lårbenet är hårt som betong. Kvinnans hjärta slår snabbare än mannens. Kvinnor blinkar två gånger mer än män. Vi använder 300 ...muskler bara för att hålla balansen när vi står. Kvinnan har läst den här texten........mannen tittar fortfarande på sin tumme.

 

Oavsett vad du ger en kvinna så kommer hon att ge dig någonting bättre. Ger du henne en spermie ger hon dig ett barn! Ger du henne ett recept ger hon dig ett mål mat! Ger du henne ett hus ger hon dig ett hem! Ger du henne ett leende ger hon dig sitt hjärta! Hon multiplicerar och förstorar allt oavsett vad du ger henne. Så om du ger henne någon skit så kan du förvänta dig ett HELVETE tillbaka...

    

När jobbet känns tungt & tråkigt; stanna då till vid ett apotek, köp en
stjärttermometer av märket Johnson & Johnson. Läs bruksanvisningen, där finner du meningen: Varje termometer har testats personligen i vår fabrik.. Blunda nu och upprepa med hög röst 5 gånger: JAG ÄR GLAD ÖVER ATT JAG INTE ARBETAR VID KVALITÈTSAVDELNINGEN PÅ JOHNSON & JOHNSON... 
Av Jessica - 27 mars 2011 19:51

En mycket glad Prins! :)

 

Så var denna helgen slut, var tog tiden vägen?!
I Lördags bar det av till Mommor och Morfar sen spenderades eftermiddagen på K-Rauta i Stäket där det inhandlades dörrar, tapeter, golv m.m
Barnen skötte sig verkligen bra med tanke på alla timmarna vi var där, sen vart det att bära in allt i huset och vänta på Pizzan som blev dagens middag.
Snälla Mommo och Morfar tog sedan hand om busungarna medans jag och Johan handlade på Coop. :)


På promenad ner till sjön, vagnen fick vänta på parkeringen.

 

Idag Söndag vart det en lugn hemmadag, då jag läst tidigare i veckan att det skull eregna idag så vart jag överlycklig när jag vaknade av solen som sken in i sovrummet. :)
Direkt efter frukosten blev det en långpromenad för hela familjen först runt stallet och sen ner till sjön och tillbaka. Det blåste lite väl snålt men solen värmde på bra och det var skönt att börja dagen med en promenad, Jacob somnade i vagnen och höll pappa sällskap i garaget ett tag medans Jennifer följde med mig in och åt lite lunch.

Sen så var jag så där lagom seg så tog mig tid att sova lite middag i sängen och som sällkap hade jag katten, hunden, Jacob och Johan. Den enda som höll sig vaken var Johan som tittade på tv.n, vi andra mös nära Johan och sov så gott. :)
 

När vi alla vaknat till lite så vart det fika dags! Lite bananer, smoothie, kaffe, oboy och några kakor vart det innan vi alla var nöjda. ;)
När Johan tog itu med köket och all disk så passade jag på att bada barnen, och Jacob plaskade allt han kunde från början till slut, Jennifer tyckte att det vart lite väl mycket plask till och från. Två nöjda ungar och en dyngsur mamma senare så satt jag med Jennifer i soffan och fönade hennes hår torrt för allra första gången.
Det gick faktiskt över förväntan så vi slog till på att fläta håret när vi ändå var i farten. ;)

Nu sover barnen gott efter middag, välling, rena blöjor och lite bok läsning.


Dags att stänga av datorn och kika på tv.n och det nya programmet "Fenomen" på kanal 5.

Av Jessica - 24 mars 2011 18:58

En underbar solnedgång ute i skärgården, jösses vad jag längtar till sommaren! :)

 

I Måndags var jag och barnen och hälsade på Mommo och Morfar. Vi fikade och hade det bara rätt bra och barnen var verkligen i farten efter en vecka i sängen.
Johan kom förbi på kvällen och vi åt middag och kikade lite på deras övervåning som vi ska hjälpa till att fixa lite.
På kvällen ringde Johan sin bror Risto som fyllde år, GRATTIS!!! :)

Underbaraste Farfar vart sjuk och vi håller tummarna att han snart är helt återställd. Många kramar från oss till Dig! *kramar*
 

På Tisdagen var Johan hemma sjuk, barnen gick på Dagis som vanligt och jag städade marsvinsburar och badade dom två marsvinen som har skabb.
När barnen hämtades bar det av till BVC i Vallentuna därJacob fick vacc. sprutor och vi kollade vikt och längd. Nu har barnen varit sjuka så mycket att Jacob stannat av helt i viktuppgång, något jag inte gillar med som BVC sköterskan sa inte skulle vara något farligt.
 

I Onsdags jobbade Johan som vanligt igen och när jag lämnat barnen på Dagis åkte jag hem till mina föräldrar igen.
Vi fikade och åkte sen lite ärenden min mamma och jag, vi gick bla. in på K-Rauta i Stäket där vi kikade på golv, dörrar och framför allt massor av tapeter.
Mamma behövde nog någon som visade nya sätt att tänka, för tillslut hittade vi några tapeter som var värda att fundera över och vi for hem med flertalet tapetprover. :)

En snabb lunch sen bar det av för att hämta hem barnen och gå promenad. :)
 

Och nu Torsdag men denna dag eller mer korrekt sagt natt, började inte alls lika bra för Johan och Jennifer har blivit magsjuka... IGEN! *Suck*
Någon måste ha ett ont öga till vår familj, detta är tredje vågen med magsjuka vi har i år. Nu verkar Jennifer ha hämtat sig rätt snabbt iaf och vi får hålla riktigt hårt i tummarna att ingen annan insjuknar nu närmaste 48timmarna.
  

Sötaste Prinsessan.

 

Men lite skoj har hänt idag, jag gick ut på promenad med barn, hund och katt, sen tog jag mig lite tid att rensa lite skräp på grusplan och den hundavförning som dykt upp under snötäcket. Sen vart det en kort tur för mig själv till vår mysiga lilla ICA butik där middagen inhandlades samt lite annat smått ich gott som behövdes hem.
Vår ICA butik kommer bli väldigt välbesökt av mig när vi har en ekonomi som tillåter onödiga inköp i form av krukor, blommor, ljus och allmänt underbar romantisk, lantlig dekoration av alla de slag. Jag kan erkänna att jag suktar en hel del innombords när jag går förbi dekorations och blomavdelningen.. ;)


Nu sover barnen i sina sängar och jag ska slå mig ner i soffan framför dumburken ett slag tror jag.

Hoppas vi alla får njuta av en varm, gärna blåstfri och framför allt solig Fredag imorgon. *längtar*

Av Jessica - 20 mars 2011 18:48


Johan kliar en kelen ponny.

  

Denna helgen kan vi väl lägga bakom oss för att nu se framåt mot kommande helger. Alla mina planer på saker jag skulle ta itu med har fått läggas på hyllan då jag blev magsjuk ännu en gång denna vinter. *suck*
 

Men idag kom vi iaf ut på en promenad i det vackra vädret och den ljusa ponnyn som oftast hälsar på oss var ovanligt kelen idag. Hur mysigt är det inte att stå och klia en urgullig ponny i strålande solsken? :)
 

Underbara Farmor och Farfar kom förbi med en pump, denna användes sedan flitigt för att pumpa bort alla tusen liter vatten som samlats under vårat hus. Trevligt nog hängde dom även med ut på promenaden och sen vart dom kvar över fikat också. Massa kramar till Er båda!

   

Det fick bli en tidig middag idag och sen tog jag mig lite tid att pyssla ihop lite saker att hänga upp i barnens rum. Ska försöka komma ihåg att fota tavlorna jag pysslade ihop idag. Nu sover dock barnen, så nu kan jag inte fota dom. :/
 

Jag tog mig även tid att borsta Stella och även raka nos, mage och svansrot. Nu är det bara finliret kvar efter ett behövligt bad.


Jaha.. ja, något roligare har jag inte att skriva om för tillfället. Vi tar nya tag med veckan som kommer och håller tummarna att alla håller sig friska så vi kan göra något kul i helgen som kommer. :)

Av Jessica - 18 mars 2011 16:10

Något som är busenkelt att göra när man sitter med kylen full av pasta rester, som vi gjort nu i veckan.

En Fläskkarré gryta som är snabblagad och god.

 

Ingredienser:

Fläskkarre

Grönpepparsås x2

Broccoli

Ev. kryddor

 

Gör så här:

Rensa karren lite på fett och ev. ben. Sen skivar du denna till mindre bitar och steker i lite smör.

Under tiden gör du grönpepparsåsen enl. anvisningarna på förpackningen, vi använde två förpackningar sås.
Vid sidan av kokar du upp vatten och häller ner Broccolin som får varakvar i vattnen tills det just börjat koka, häll då av vattnet med en gång. (Annars kokar du bort allt nyttiga vitaminer och broccolin blir läskigt blött och mjuk.)

Sen häller du ner sås och broccoli i stekpannan med den färdigstekta köttet. Låt småkoka ihop någon minut och servera med den kalla pastan. Klart!
 
Förståss går det att variera denna gryta i all oändlighet men detta är den varant vi gillar. ;)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards