Nanooks

Alla inlägg under augusti 2012

Av Jessica - 30 augusti 2012 15:13

Hej på er allesammans
 
Här har inget gått som planerat den sista tiden. Man brukar väl säga att en olycka kommer sällan ensam, men så här mycket som gått snett på sistonde borde täcka upp vår olycksstatistik ett bra tag framöver!

 
Det började med att Mona-Lisa trillade ner i ett hål, igen.Och efter två veckor  såg man att hon fortfarande hade ont och hade svårigheter att göra vissa hopp och rörelser, så jag bokade in en tid Onsdagen den 15 Augusti,

hos min vetrinär och bad honom göra en riktigt grundlig undersökning av henne.
 

Det hela slutade med att jag fick veta att Mona har fleställda höfter och att det bara är en tidsfråga innan hon får artros i dom, sen så var hela ryggradsmuskelaturen så förstörd att han bäst kunde beskriva den som "krossad".
Då hon hade så passa ont och går fel och har tecken på tidig artros i ryggraden så vet vi ännu inte om hon kommer att klara sig genom denna skadan. Tyvärr vart hon dålig av första medicinen hon fick och fick därför ävergå till morfin för att musklerna skulle slappna av så dom kunde läka, behandlingen är klar och nu återstår det bara att göra ett återbesök hos vetrinären så vi får veta hur hon mår.

Måndagen därpå den 20 Augusti möttes jag av tre katter men min älskade lilla Olga släpade ett bakben och det blev en stressig morgon innan jag var hos vetrinären och lämnade in min lilla  raring för vård av chock och bettskada.

Misstanken är att en räv bitit henne över natten och när hon kämpat sig loss hade hon skadat senan i  det andra benet som hon därför släpade. Nu har hon bott på mitt jobb i 10dagar för att hållas i stillhet och vård med dränage och tratt och förståss en massa mediciner.
Hon kommer bli helt återställd och mår idag bra, men kommer få vara innekatt i ett par veckor till för att inte överanstränga sig. Som sällkap fick hon lilla Elvira som blev mobbad av den något knasiga Mona-Lisa som blev lite väl aggressiv emellanåt mot Elvira när hon gick på morfinet.
 
Så med två katter på jobbet och en stressig arbetsvecka så vaknade jag förra Torsdagen med ont i magen.

Alltså  r i k t i g t  ont i magen, men jag hade inte tid o vara sjuk så stoppade i mig två ipren och körde barnen till Förskolan.
Men det gick bara utför så jag ringde jobbet och berättade att jag måste åka in till akuten för något var verkligen fel.
 

Eftersom hela magen gjorde ont trodde jag det var något "gynekologiskt" och åkte därför till Gyn-akuten där jag direkt fick två citodon och lägga mig ner på en brits.
Efter någon timma kom en läkare och undersökte mig och sa att det inte var något fel på mig gynekologiskt, men att hon såg att jag hade ont i magen. Hennes råd blev att åka hem och vila och gav mig lite fler citodon, och skulle smärtan förvärras åka in på kirurg akuten.
 
Hela grejen var ju rent idiotisk jag hade vansinnigt ont och var påverkad av citodonet och dom bad mig köra hem???
Men det gjorde jag (tyvärr) och värre ont fick jag och det fort, jag kom knappt hem innan jag en massa samtal mellan min mor, make och bror tillslut ringde 112 och snart var det en ambulans hemma hos oss som körde in mig till sjukhuset igen.
  

Väl där gick det bara utför, och ganska snart insåg dom hur illa det var och gav mig massor av morfin så jag kunde stå ut med smärtan, sen en ultraljudsundersökning senare såg dom att min blindtarm var rejält inflammerad och jag hann knappt komma upp till avdelningen innan dom sprutade in mer morfin och sa åt mig att ducha för att jag skulle opereras samma kväll.
 
Nu har det gått en vecka, och med medicinering kan jag nu röra mig sakteliga runt i huset, jag är såklart sjukskriven minst en vecka till. Men min arbetsplats hoppas på en längre sjukskrivning för att jag inte ska ta i och förvärra något för tidigt.
 
Men hur mycket otur kan man ha egentligen? ;)
 
Jennifers 4års kalas i helgen blev inställt, men blir väl av så snart vi har tid i September eller Oktober. Tur nog har hon blivit lite firad av närmaste familjen både i Tisdags när hon fyllde år samt igår då hennes Morbror och två kusiner kom hit spontant på lite fika. :)
 
Tja, som ni ser har vi haft det fullt upp på sistonde och mer kommer, men det får bli i ett annat inlägg. ;)

Av Jessica - 8 augusti 2012 09:00

Ett samtal mellan mig och min dotter (4år) på morgonkvisten igår;

 

Jennifer: -Doktorn har tagit bort din dumma tand, mamma.
Jag: - Ja, doktorn tog bort min dumma tand.

Jennifer: - Kommer en bebis snart.
(en kort stund av tystnad)
Jag: - Bebis? Vart kommer det en bebis?

Jennifer: (uttalat på ett sätt som om mamma är lite trög sådär på morgonkvisten) - I munnen, det kommer en bebis i munnen snart.
Jag: (lite förvånad) - Det kommer ingen bebis i munnen på mamma, doktorn tog bort mammas tand, det kommer inte komma en ny där.
Jennifer: - Men det kommer en bebis i mammas mage snart, jag ska få en lillebror!
(Detta uttalas med en sån glädje och stolthet att jg börjar fundera på om jag missat något väsentligt?!)
Jag: - Det är ingen bebis i mammas mage heller, mamma är inte gravid.

Jennifer: - Jo, mamma. Ska ha barn snart, en till lillebror. (efter denna mening ler hon stooort och sött)
Jag: - Lilla stumpan, mamma har tagit bort en tand och mamma är inte gravid. Men vill du ha en lillebror till? Vill du ha en till liten "Jacob" som springer runt och retas och drar dig i håret?
Jennifer: (som nu verkar lite besviken låter sig inte nedslås) -Ja aa, mamma jag  VILL HA en lillebror TILL! Som Nikki!
(Mamma känner att det här samtalet börjar gå åt fel håll)
Jag: - Men Jennifer du har ju redan en lillebror som Nikki, Jacob är din lillebror.
Jennifer: -Men Åhhhh... vill ha en till!
Jag: - Okej älskling, nu pratar vi om något annat...
(Mamma får brotttom att springa runt och fixa med saker medans Jennifer som i ett vindslag verkar ha glömt bort hela konversationen sätter sig i soffan och tittar på barnprogrammen med sin lillebror.)

 

En glad Jacob ute på altan. :)

Av Jessica - 7 augusti 2012 09:00

En liten del av vår altan. 


Nu är den nästan helt klar vår altan, golvet är på plats nu är det bara lite smådetaljer kvar och sen kan jag sätta fart och piffa lite. *längtar*
Då vi beslöt oss för att bo kvar ett tag till slog vi på stort och byggde en altan en riktigt häftig och stor sådan på baksidan så närheten till köket finns samt helt insynsskyddad från alla grannar och sol dygnet runt. :)

 

Det är en riktigt duktig och händig make jag har och nu kan jag skryta på om alla förbättringar han gjort på huset både invändigt som utvändigt, fastän är vi inte klara.
 


Tänk vilket fynd Farmor gjorde i sopprummet, en eldriven motorcykel,

mycket uppskattat av barnen men batteriet behöver bytas.



Av Jessica - 6 augusti 2012 15:11

Okej, okej.. kanske dom inte är riktigt så tajta ännu att vi kan kalla dom det. ;)

Mona-Lisa slappar i kökssoffan. :)

 
Men alla våra katter är iaf hemmastadda nu, fast kankse två av dom är en smula upprörda över att en liten jetstråle flyger runt i huset och härjar för att titt som tätt gossa ner sig i mattes knä och sova en stund. Hon har ju även tagit över sängen, fast husses sida har hon valt som sin favoritplats så någon större konkurans om att ligga hos matte blev det ju tur nog inte. ;)

 

Lilla Elvira har haft fullt upp med att undersöka allt i huset, testa alla leksaker och så övar hon intensivt på det kommande kattracet som går av stapeln nästa vecka. Hennes varvtider börjar bli riktigt bra nu. ;)

 

Några foton på Elvira. :)




Av Jessica - 2 augusti 2012 09:00

Jacob & Jennifer.

 

Här har vi inte rest iväg på någon resa under våran semester utan njutit av att bara vara.

Men ett besök på skansen och en dag på Gröna Lund har avklarats men myset hemma har varit den absoluta höjdpunkten! Att bara vakna när man vaknar, äta mysfrukost och titta på en barnfilm och gosa i soffan tillsammas.

 

Kunna gå ut och busa i trädgården och hoppa studsmatta, bada i poolen, leka i sandlådan, gunga och busa runt, eller bara sitta och måla i skuggan på den nya verandan i dom nya målarböckerna.

Förståss har vi avnjutit många olika frukter, iskalla glassar och goda måltider tillagade på grillen, inte ens regnet har lyckats jaga bort oss från verandan där vi spenderat större delen av kvällarna med mat och prat i solens sista strålar. :)

 

Det enda vi saknat vore väl ett lite mer strålande väder, men att mysa och busa inne en dag när åskan går och himlen är svart är inte helt fel det heller. ;)

 

Här är några foton från våran semester;

 

Efter regn kommer solsken, däremellan kommer den vackra regnbågen. :)

 

Olga njuter av nya altan. :)

 

En torr pool går jättebra att använda som solsäng. ;)

 

Olga sjunger... ;)

 

Mona-Lisa

Av Jessica - 1 augusti 2012 09:00

Tja, lika bra att gå ut med det öppet..
 
Vår underbara lilla hund provbor hos mina föräldrar, då hon inte trivdes med att bli bortlämnad varje dag, och vi kände inte att vi hann med henne på samma sätt som när jag vara hemma på heltid.
 

Men djurantalet minskar inte direkt.. vi har bokat en kattunge på mitt jobb.
 

 Låt mig presentera Elvira, (eller Dagmar som hon heter just nu);

 

Elvira 14v.
Hon gillade inte kameran, den var läskig! ;)


Hon kommer få flytta hem till oss så snart hon blivit frisk, vi har en ganska eländig förkyling som alla nya katter drabbas av och av sex småttingar i kullen är Elvira i sämst skick, med lite tur vänder förkylningen till helgen annars kommer hon nog flytta hit nästa helg istället.

 

Finare bild på henne finns på katthemmets hemsida under Kattungar. :)

djurhjalpen.nu

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards