Nanooks

Direktlänk till inlägg 15 mars 2017

Hönsliv

Av Jessica - 15 mars 2017 10:12

Australorpen Zelda.

 

 Hejsan
 

Här hemma händer det inte mycket just nu, mest för att min förkylning inte släpper och för att varje gång jag försöker prata hostar jag lungorna ur mig.

Men jag är djurägare och att ta hand om alla våra djur gör jag gärna så länge jag inte är sängliggande i hög feber eller är nyopererad, det är nog helt ärligt de enda gångerna jag släpper över det ansvaret till maken.
 
Vår fina tupp började gala allt mer för varje dag, och när han väl kom igång var det inte som att han bara gal en gång.. nej, det var nog mer mellan 8-15 gånger efter varandra. *suck*

Men så länge han gjorde det endast dagtid så vann han lite tid, men nu när tre av våra hönor började värpa ägg vart det mer än galande som var intressant och som den tonårspojke som han var gjorde han inget med någon större finess.
Vi planerade och läste på om hur man slaktade tupp men då först barnen och sedan jag blev förkyld vart det att vi sköt upp det hela ett par dagar till... men igår morse vaknade maken av hans galande, sådär 05:40 på morgonen, då var tuppen fortfarande instängd i hönshuset och maken är inte så lättväckt.
   
Vi insåg att vi inte kunde vänta och igår kväll slaktade vi en tupp för första gången.
Men vi hade läst på mycket noga samt sett på filmer så vi skulle göra rätt och han inte skulle få lida och han förstod aldrig vad som skulle hända och var trygg i min famn in i det sista.
Inom en snar framtid väntar en lyxig måltid från en tupp som levt ett underbart liv och som fått kärlek och det känns så bra i hjärtat. <3
   

På kvällen öppnade jag dörren mellan hönorna och kycklingarna, det har gått riktigt bra att låta alla gå tillsammans.
Idag fick alla möjligheten att gå runt som de ville i hönshus och hönsgården, något jag aldrig vågade göra riktigt när vår tupp var kvar då han visade tecken på att vilja anfalla kycklingarna. 

Alla små är stora nog att leva utan värmelampa nu, men lampan får hänga kvar till helgen innan jag plockar bort den helt.

   

Cl kyckling. söt som socker och flyger otroligt bra.

   

Mattes favorit som fått det passande namnet Liv, med tanke på hur imponerande det är att hon lever.
Hon har fått smeknamnet "Liwi" vilket hon lystrar till när jag kallar på henne och hon kommer direkt och vill kela, när jag går in i hönshuset utan att direkt sätta mig på huk för att klappa och mysa med henne springer hon runt mina fötter och piper förtvivlat.

     

Isbar tupp kikar ut från hönshuset.

Det är en stor värld där ute och än så länge är han ganska liten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards