Nanooks

Alla inlägg under september 2010

Av Jessica - 30 september 2010 19:46

Vi äter middag, när Jennifer slår skeden i tallriken råkar hon även slå tummen, då hon blir ledsen blåser Johan på tummen för att trösta.
Jennifer tittar undrande på både pappa och tummen och prövar att blåsa själv, sen undrar hon: "Vajm?"
Vi får då förklara att nej, tummen var inte varm utan vi bara blåste så det inte skulle göra ont längre.
Knepigt det där.. ;)
 
Jennifer var trött och grät mycket efter Dagis, för att få henne att vila skulle alla Ior-nallar vara med i sängen. Lite trångt kankse?!

Av Jessica - 30 september 2010 16:01

Jösses det är redan Torsdag!


Ja, lite så känns det faktiskt, igår var en jobbig dag för mig då jag skulle på möte på Habiliteringen, men det gick bättre än väntat. Farmor Tarja var så snäll och var barnvakt åt Jennifer och när jag lämnade av henne där efter Dagis så var redean Johan där och vi åkte ganska kort därefter för att vara säkra på att komma i tid.

Mötet gick bra, vi ska tillbaka den 21 Oktober för att disskutera mer om LSS, jag ska få ett eget LSS ombud som ska hjälpa mig med mitt jobbsökande.

Jag har inte riktigt koll på hur dem kan hjälpa mig ännu, men jag vet att dem ska se till att jobb-platsen ser till att jag får en lugn inskolning i arbetet för när jag väl vet vad jag ska göra så klarar jag dem flesta jobben galant men jag blir så sönderstressad sådär i början när jag ska lära mig en massa nytt som nya rutiner, nya arbetsupgifter och nya arbetskamrater. Ska bli skönt att få lite stöd i just det skedet faktiskt, jag har även tänkt att jobba mindre än fulla veckor, och det förstod min psykolog och kurator mycket väl, det var tydligen vanligt att andra med samma diagnos som jag inte riktigt klarade stressen med ett fulltidsjobb och att dem ofta jobbade bättre med bara 50% eller 75% arbetsveckor.


Jag som oroat mig över hur Johan skulle se på att jag skulle jobba mindre veckor tog det hela väldigt bra och sa att det är bättre att jag börjar med 50% och har möjlighet att öka tiden till 75%, om jag sen efter en tid vill pröva kan jag ju försöka med fulltidsanställning när jag känner mig tryggare. Men även om det bara blir en 75% anställning så ska vi nog klara oss på den lönen, det är ju ungefär vad jag får ut idag i mammapengar.


När vi bestämde en ny tid var Johan med och bestämde en tid som skulle passa honom, så han tog själv initiativet till att vara med på nästa besök. Vilken lättnad det var för mig, nu behöver jag inte oroa mig för att gå dit själv nästa gång, jag blir så stressad när jag inte känner någon och ska prata såna här alvarliga saker som mitt välbefinnande och arbete, jag vill ju ha hjälp men mitt vanliga pratglada jag förvinner spårlöst när jag som bäst behöver det.


Men ett problem återstår, vi har inte någon barnvakt vad det ser ut som till något av barnen, och ett så viktigt möte kan vi omöjligt ha med barnen till. Men vi ska kolla lite med familjen om någon kan tänka sig att hjälpa till, jag har även hört med Dagis som ska återkomma på Tisdag om Jennifer eventuellt kan gå ända till 17:00 den Torsdagen.


Till något annat, idag handlar Johan en massa virke till vår farstukvist. I helgen ska han försöka hinna med att göra klart golvet som ska bytas ut helt och isoleras. Taket blev vi klara med i sommras och med lite tur kan vi eller ja, snarare Johan pilla med resten av farstun under hösten om vädret tillåter.

Själv blir det till att säda det sista burarna i marsvinsrummet och uteburen som i veckan blev utan hyresgästerna som åkte hem. Jag ska även skrubba alla flaskor och skålar som blivit liggandes sen i sommras så allt är klart till snön är här.

Sen ska det rensas på tomten allt ifrån leksaker, uteburar, möbler till att klippa gräset, rensa landen och klippa buskarna en sista gång.


Så nu håller vi tummarna för fint väder och att min förkylning som jag tror börjar komma smygandes håller sig borta så vi hinner göra lite nytta. :)

Sen ser jag verkligen fram emot att hälsa på Farmor Tarja och Farfar Bror på Lördag kväll då vi ska förbi på middag där, klurar lite på att ge dem en present... men det beror på om jag hinner göra den klar den klar tills dess.


Om jag är frisk imorgon (hoppas, hoppas, hoppas!) så kommer jag nog åka till mina förälldrar för att hjälpa till och bla plocka alla äpplen som inte är ruttna för att göra äppelmos i helgen, jag har så länge tänkt göra detta, men äpplena jag hade hemma blev det en paj av istället.

Men min hals känns fortfarande så tror jag ska hålla mig borta från min mamma så jag inte riskerar att göra henne ännu mera sjuk, hennes imunförsvar är nog knappast bra när hon varit så sjuk så pass länge. Åh vad jag längtar tills att hon är frisk och sig själv igen, jag saknar min mamma som är så energisk och som bubblar av prat (precis som jag) och som fullkomligen älskar att gossa med sina barnbarn. Nu kan hon knappt gå, är konstant trött, mår illa (som om hon vore gravid.. nej, lovar hon är INTE gravid) men illamåendet har nog med alla mediciner att göra och hon kan inte ens lyfta upp och krama sina barnbarn som hon alltid brukar göra.

Jag hoppas verkligen du blir helt frisk så snart som möjligt kära mamma! *kramar massor*


Första ruggiga höstdagen var här idag, jag fick skrapa rutorna på bilen i morse fastän klockan var efter 08:00 på morgonen, klä på barnen rikligt med kläder och väl hemma så satte jag direkt igång en brasa som snabbt värmde upp vårt kalla vardagsrum. Fast det var ju ändå rätt mysigt att höra hur det spraka och hade sig, jag saknar nog lite den biten av vintern, dock  inte den biten med att skrapa rutorna, köra på glashala vägar och skotta bort snö som bara fylls på hela tiden.

En sak upptäckte jag dock när jag rensade igenom båda barnens garderober på kläder dem växt ur, jag har alltid tänk att detär så bra att ha två barn för dem ärver varandra, men Jennifer var jätteliten under en väldigt lång tid och Jacob växer så det knakar nu är det snart jättekallt ute och jag ville ta fram en varm overall till Jacob, men det fanns ingen i hans storlek! Jag har inte ens en jacka åt honom som passar just nu, så om vi inte hittar en vi kan låna så måste en ny overall köpas till Jacob ganska snart för jag kan inte gå ut och gå med bara mjukiskläder och en tjock filt när det är så kallt som 0,5grader som det var i morse. *brrr*

För att tala om kläder, har jag insett att jag inte har några som passar.. Jag har en garderob full med kläder i strl. 38, men nu när jag har gått upp till strl 42 så passar varken byxor eller tröjor längre, det enda jag kommer i är mina gravidkläder och helt ärligt det känns inte så kul att klä sig i saker som jag hade när jag var på tjocken. Det känns som jag är på tjocken igen och det är jag INTE! :(


Men det är inte största problemet, det är snarare att jag börjat se väldigt dåligt framförallt på ena ögat, jag ska boka till för att göra en ögonundersökning och beställa nya glasögon som inte är särskilt billigt. Tur nog får jag låna pengar av mina kära föräldrar, för så här kan jag inte fortsätta jag får huvudvärk och mår nästan illa när jag ser så suddigt som jag delvis gör nu.

Troligen blir det ett par billiga glasögon hos Specsavers, vi har räknat på att detnog blir billigare så, och sen får jag ju två par glasögon också så jag har ett par i reserv. Det är ju inte som att jag klarar mig utan glasögon helt, för då ser jag ju knappt någonting alls och får abolut inte köra bil heller.. :/


En kostsam Månad blir det nu i Oktober, jag ska köpa glasögon och så ska jag laga ett hål i tänderna. Men ändå.. jag var lite förvånad att jag "bara" hade ett hål ,för under senaste året har jag knappt kunnat borsta tänderna pga illamående i närmre 20v med Jacob och sen när jag inte fick röra på mig  runt Jul vart det sisodär med tandborstandet. Men jag har gjort vad jag kan i övrigt för att hålla dem där dyra hålen borta, och det gick ju över förväntan. :)


Oj, mycket skrivet blev det.. hoppas någon orkade med att läsa allt babbel. ;)

Nu ska jag plocka och städa lite här hemma, ha en fortsatt härligt solig höstdag allesammans! :)


Ps. en länk på en film jag gjorde idag på Jennifer, "Vill man ha något ser man till att få det också..."

http://www.youtube.com/watch?v=k3ORjCclKps

Av Jessica - 28 september 2010 20:19

Hej svejs..


Idag har det varit en vanlig dag fast med vackert om än blåsigt väder, Jennifer lämnades på Dagis tidigt i morse och sen bar det av till Mormor & Morfar.


Idag blev det att klistra lite runstenar, diska, hänga tvätt och köra mamma till vällingby för ett ärende. Men hon vart helt slut efter detta trotts att hon bara gick några få steg stackaren.

Jag passade på att handla hundmat åt mina föräldrars hundar när vi ändå satt i bilen, och dem två säckarna jag köpte på zoobutiken för många hundralappar hade säkert räckt i närmre ett år för vår lilla hund. ;)


Men det var lite brottom hem efter att ha fixat lite där, det var dags att hämta Jennfier redan vid 13:30, så iväg och fast jag ringde och varnade för att jag skulle bli sen kom jag precis i tid och väl där var det en riktigt glad liten tjej som kom springades. *stolt mamma*


Hemma igen vart det att ta det lungt och lägga barnen en stund, båda var trötta och jag fick en chans att fota marsvinen lite. Bla bilderna nedan. :)


När Johan kom hem vart det att laga middag, men idag var det Johan som ordnade med middagen vilket blev köttbullar, potatis och sås medans jag ordnade en ääppelpaj med äpplen från mina föräldrars trädgård.

Då det var lite ruggigt hemma, så satte Johan på en brasa medans vi lagade mat och med lite radio igång kändes allt pyssel i köket riktigt mysigt. :)


Det är så här jag önskar alla dagar vore, lukten av brasa, nybakat, lite mat vid matbordet tillsammans och ingen tv igång. Tänk vad underbart, detta är mitt liv och min vardag, en höst olik alla andra jag haft för nu är vi en familj, en man och hustru och två underbara barn. *njuter*


Nu ska vi lägga barnen och äta lite paj.. återkommer en annan dag! :)

Av Jessica - 28 september 2010 16:46

Denna sötnos har varit en gäst här ett bra tag nu, och hon är otroligt charmig och har en underbar personlighet.


Nu har jag äntligen tagit mig tid att föreviga henne på bild.

 Sitter på rumpan. ;)

Hon är så duktig på att "sitta fint"! :)

Här pratar hon för fulla muggar.. eller nja, hon visslar iaf. :)

Av Jessica - 24 september 2010 11:55

Igår kväll vart allt upp och ner när Jennifer satte igång och busa, hon hade ut en hel rulle med hundpåsar som hon spred över hela vardgsrummet, hon målade med kritor på matbordet, hon välte ut en full kasse med pappersinsamling i hallen, hon välte torkställningen som var full av tvätt.

Så jag insåg att det gick inte att dra ut på det mera, det var bara att börja städa. Nu är jag nöjd och harmonisk igen för vardagsrummet, köket, hallen och matsalen skinande rena.

Tänk vad lugn man kan bli av att ha ordning och reda runt omkring sig. Jag har varit så stressad på sistonde, och eftersom jag varit trött och har haft ont har vårt hem kommit efter i skötseln, och nu när det är rent känner jag mig mycket mera avslappnad. Men jag har ett par orosmoln kvar, tvättmaskinen strulade igår kväll och jag har ju allt kvar i marsvinsrummet att ordna med.


Men efter en mycket välbehövlig sovmorgon till 09.00 idag så ska jag ta och städa lite burar nu på eftermiddagen, men först ville jag ha lite tid med barnen och vi har lekt och busat alla tre tills dem blev trötta och somnade.


Jennifer hittade inte sin napp i morse, och eftersom hennes rum såg ut som ett bombnedslag satte jag mig ner mitt på golvet och sa till henne att om vi städar lite så kommer nog nappen fram.

Sagt och gjort, vi städade undan på rummet och jag såg vart nappen var innan Jennifer gjorde det men jag lät henne hitta den själv och hon blev så glad! :)

Ett bra sätt att få henne att hjälpa till och städa. ;)


Jag har även fått ett mycket efterlängtat samtal, min mor är på väg hem från sjukhuset nu. Hon är förståss fortfarande sjuk och ska mest bara ligga och sova och äta mediciner men hon är iaf hemma och inte kvar där längre.

Av Jessica - 23 september 2010 18:15

Ja nu har det varit lite väl mycket senaste veckan, det känns tyvärr i hela kroppen  och jag börjar nu bli riktigt sliten.

Min höft och knä som har strulat ända sedan jag var gravid med Jennifer är värre än någonsin, jag ligger t.o.m vaken om nätterna för att jag har sån värk. *suck*


Men det kommer bättre tider inom kort får jag hoppas. Man ska se det positiva i livet och inte det negativa så nu försöker jag koncentrera mig på att mina barn iaf är friska och att Johan slutar mycket tidigare om dagarna och är hemma redan vid 17:00, nästan 1,5-2 timmar (!) tidigare än vad han har kommit hem på länge nu.


Vi ska slänga en massa sopor i helgen, på Söndag närmre bestämt, men jag kan inte säga att jag längtar efter att bära tunga saker nu, men vi har inte hittat någon som kan hjälpa till att släpa mot en middag och lunch så får nog bli jag som får hjälpa Johan iaf.

Imorgon hoppas jag hinna rensa igenom alla gamla skruttiga burar och dem som är för dåliga, trasiga eller för små kommer åka till tippen, resten sparas. Dem transportburar jag har hemma nu ska rensas dem också. Jag ska välja ut dem som ska vara kvar, de övriga som är hela kommer jag ge till Marsvinshjälpen och dem trasiga åker till tippen.

Sen är det bara storstädningen av marsvinsrummet kvar, det ska saneras, städas, rensas och skrubbas.. ja, allt kommer nog knappast hinnas med denna helgen.

SJälva skrubbningen får nog bli av på Lördag förmiddag, för jag vill inte vara jätteskitig när jag har barnen själv.


Men en kul sak är att jag har en massa äpplen från mina föräldrar som jag ska pröva att göra äppelmos av. Blir moset bra kommer jag åka dit och plocka en massa fler äpplen.

Jag känner ett enormt sug på att göra egen nyponsoppa, äppelmos, flädersaft, sylt och marmelad...främst saknar jag att ha två eller tre enorma buskar fulla av röda vinbär, jag tror inte det finns ett godare bär att äta som det är, att koka saft på, att göra världens godaste paj av, mitt favoritbär helt enkelt!

Några av dessa ideer kommer från dessa två underbara bloggar;

http://sotasaker.com/ 

&

www.underbaraclara.nu


Jag får en enorm energikick av att läsa dessa bloggar, Sötsaker är en ny favorit medans Underbara Clara har hängt med ett bra tag nu. :)


Nej, jag måste börja göra nytta vare sig jag vill eller inte.

Ha en fortsatt trevlig Torsdags kväll! :)

Av Jessica - 22 september 2010 17:46

Jag har filmat Jacob lite här hemma, kolla länkarna. :)


Denna är när Jacob flörtar och busar på golvet.

http://www.youtube.com/watch?v=BBU2HdkTfV4


Denna är när Jacob vägrar äta "riktig" mat, tyvärr hade vi ingen efterättsburk hemma (det är vad jag letar efter i slutet av filmen) han kan äta efterätt och annat gott utan att spilla en droppe men riktig mat som potatis, grönsaker, kött, fisk, kyckling m.m vägrar han äta. *suck*

http://www.youtube.com/watch?v=5yiY0v0lPAw

Av Jessica - 22 september 2010 17:37

Här är några foton jag tog när jag hälsade på hos min bror en helg, vi hade med oss lite tårta, bullar o kakor och firade Lena som fyllde år och passade på att ta med ett par balar fint ängshö hem till marsvinen.


Sötaste "lilla" Pride! :)


Ser fram emot nästa besök då ska jag verkligen ta mig tid att fota och hoppas på ännu bättre bilder, var lite stressigt när jag tog dem här bilderna.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards