Nanooks

Alla inlägg under juli 2010

Av Jessica - 31 juli 2010 11:45

..var vi och gjorde 6mån kontroll på Jacob, visserligen e han snart 7mån, men kontrollen gick bra och han blev godkänd. :)

Dock har han inte så fin huvudform, (vilket vi vill åtgärda och har pratat med Bvc om under säkert 3månaders tid nu, men än så länge har det inte hänt ett dugg) och detta vill läkaren kika på igen om 2månader.

Det mest irriterande i denna fråga är att jag vill inte ha Jacob på magen timma ut och timma in när han bara stortjuter och avskyr det, så länge han trivs så är det inga problem. Jag vet att det finns "hjälmar" man kan ha på barnet dagtid som kan rätta till huvudet, men dessa reckomenderar inte Bvc. Så vi har nu fått "order" om att Vi måste tag tag i detta och ha Jacob på magen oavsett... men hallå du kan inte ha ett barn på magen när han stortjuter!!! Det känns bara såååååå fel!


Aja, till något roligare.

På eftermiddagen bakade jag muffins igen och Johan gjorde en kladdkaka lagom tills att Risto, Carina, Terese och Simon kom på besök.

Stora kusinerna Terese och Simon lekte mycket med Jennifer som fnittrade och hade så kul. :)


Efter att dem åkt hem så vart det en snabb middag, matade av djuren och lite packande av tillbehör sen bar det av till Svärföräldrarnas båt.

Där mötte vi Risto igen, som tog en provtur bara ut ur hamnen och sen tillbaka igen, detta då han ville pröva båten innan dem ev skulle låna den.

Sen vart det en sömnlös natt för mig och Jennifer i båten medans Johan gick vakt och mestadels var i stugan han skulle stämpla i. (Han skulle stämpla 1ggn/h mellan 21:00-05:00.)

Jag hade dock en person att prata med och jag vet inte hur många timmar jag och min bror Joacim babblade i telefon den natten. ;)

Ibland är det bra att veta att någon är vaken mitt i natten, det är inte första gången jag ringt honom mitt i natten och babblat, och det passar honom bra eftersom han kör lastbil just nattetid.


Morgonen efter vart riktigt trög...

Jennifer hade sovit för dåligt vilket märktes hela Fredagen, hon var bara tjurig, gnällig och grät för allt och ingenting. :(


Vid 11:30 hämtade vi iaf upp två kaniner i Täby, sen hem och så kom det tre marsvin vid 13:00, straxt därefter kom yttligare två marsvin.

Och nej, sen var det fortfarande en kund kvar, fast dem två ute-kaninerna kom först vid 19:00 på kvällen. :)

Efter att sista kunden varit här la vi barnen i vagnen och gick ner till vattnet med både hund och katt. Men då vi mötte en hund så vågade Zingo inte fortsätta så hon vände hemåt istället.


Lite foton från Fredagen:

I båten på morgonkvisten. :)

Jacob gillade att se sig själv i spegeln så fotade oss medans vi busade. :)

Medans Johan satt på bänken med Jacob gick jag ner med Jennifer till bryggan och visade alla fiskarna i vattnet. :)

Av Jessica - 31 juli 2010 11:07

Det har varit ganska mycket senaste dagarna nu, men bloggar om en dag i taget.


I Onsdags var vi och hälsade på barnens Mormor och Morfar i Vällingby.

Dem har haft semester länge nu och har knappt varit hemma, så vi ville träffa dem och dem ville såklart träffa sina barnbarn. :)


Vi var där vid 14:30 och då fikade vi, dem hade köpt goda munkar och regnet som Smhi lovat höll sig borta så vi kunde sitta ute. Det var faktiskt skönt ute med sina 25-26grader och ingen direkt sol på deras altan och bara snacka och gulla med barnen och se på när jennifer lekte med hundarna. :)


Johan tog en tur till Spånga och hämtade lite saker hos Christophers föräldarar medans barnen sov och min Mor hjälpte mig att sy in två axelband på nya klänningen och laga en annan som gått sönder i en söm.

Tack bästa Mamma!!! *kramar*


På kvällen blev det ugns-grillad kyckling med ris och sallad. *mums*

Och just som mamma och jag värmt upp oss och börjat träna lite med några agility-hinder hon köpt för länge sedan började barnen bli så trötta att det var dags att dra sig hemåt. Det kändes lite tråkigt att behöva åka, men klockan var redan mycket så vi åkte hem och la barnen.


Lite foton från dagen.

Busunge

Mormor, Morfar och Jennifer

Söta Diwa som bara vill busa hela dagarna, hennes knut fastnade i ett träd så hon passade på att ha "drag-kamp". :P

Av Jessica - 27 juli 2010 23:07

Jag ska inte skriva mycket, bara dela med mig av min dag genom mina bilder. :)

Johans kommentar när han såg denna bild;

"Ett litet steg för Jennifer men ett stort steg för mänskligheten."

Jennifer och Stella hade så roligt ihop. :)

Vi shoppade idag, dock spenderade jag enbart pengar på klänningen, resten köptes med presentkort. 2st set med nya påslakan, stekpanna, klänning och lite annat inhandlades idag i Täby C.

Några foton på gästerna, Första bilden är snygga kaninen Skrållan (långtids gäst), sen har ni två underbart söta Teddysar,uppfödda av Vickan som har "Rospiggens Marsvin". Sista bilden är på den snällaste kanin jag har haft här, hon e såååå gossig! :)

Av Jessica - 26 juli 2010 19:56

...kom tidigt i morse!


Det var från en läkare i Vallentuna, den läkaren som fått vår remiss från sjukhuset, det gikc ju snabbt, dem skulle återkomma efter v29. Och idag ringde dem direkt och vi fick tid att komma in redan på eftermiddagen om det passade, och givetvis sa vi att det gick bra! :)


På morgonen så kom två sköna grabbar hit, dem la sig på sidan och gäspa och slappa direkt, något som inte är så vanligt med marsvin som aldrig varit här förut. Där vann dem mitt hjärta iaf, att en av dem var en läcker Teddy hane gjorde väl sitt till oxå. ;)

Sen åkte två hamstrar och två underbara rexar hem också, dessa kommer saknas men jag får träffa dem om ett år igen. :)


Sen vart det att städa burar, totalt städades ungefär 11st burar, men sen tog spånet slut! :(

Jag hade inte så bra koll på detta och tyvärr fick två utekaniner som fått in vatten i sina burar, efter ovädret i helgen, bara halm i sina burar. Men imorgon ska vi åka och handla mer spån så dessa stackars kaniner får något mysigare att gå på.

När burarna var städade och alla djuren utfodrade märkte vi att klockan tickat på rätt bra, och vi hade en halvtimma på oss att ge barnen och oss själva lite lunch innan vi måste åka hemifrån.


Hos läkaren hände det inte så mycket, vi har fått veta att vi ska ge hennes inhalator så fort vi ser minsta tecken på att hon behöver den. Sen ska vi pröva att koka vatten, ha i lite vics gel och ställa kastrullen under Jennifers säng nattetid, det kommer troligen hjälpa hennes andning.

Sen ska vi lyssna om hon snarkar, gör hon det kan det hela ha och göra med hennes polyper i näsan, men även om det är dessa som spökar görs inget åt dem förrens hon är minst 3år.

Vi misstänker väl mest att det handlar om något virus som suttit i, då hon fortfarande har lite rosslig andning och båda henens öron var lite irriterade, det ena mer än det andra.

Nu ska vi avvakta och förhoppningsvis är allt bra, om inte så kan vi ringa direkt till läkaren som hjälper oss därifrån. :)


Nu till kvällen blev det långkok i köket, jag har lagat kalops till middag. :)

Men då kalvfonden nästan var slut, vart det tyvärr inte så mycket smak som den brukar ha men den var god iaf.


Lite foton från dem senaste dagarna.

Syskonkärlek. :)

Snällaste storasyrran, hon bäddade så snällt ner Jacob och gav honom bästisen Ior när Jacob hälsade på i nya sängen. :)

(Dessa två foton är tagna av pappa Johan)

Nybadade marsvin.

Av Jessica - 26 juli 2010 19:24

Hej hej


Här är det full rulle som vanligt,  i Lördags när det regnade större delen av dagen och natten så försvann min energi och inte mycket blev gjort.

Jag badade ett par marsvin och klippte klorna på några kaniner, innan djuren fick sin mat, pga det mycket tråkiga vädret fick ingen av dem komma ut.


På Söndagen kom min energi tillbaka, kankse då jag hade en ganska fullbokad dag. ;)

Det började med att två marsvin skulle hämtas, men tyvärr hade jag glömt att anteckna att dem skulle klippas och jag erbjöd mig att klippa och bada marsvinens medans ägarna väntade, och det gick bra.

Under tiden jag klippte långhåren så kom en ny kund, en söt kanin, som är här för första gången. :)

Jag var väl klar med marsvinen ca 11.45, och just som jag gick in och började byta om och packa ihop allt så kom Johan hem, sen vart det snabbt ut med kaniner, marsvin och Jacob i bilden och iväg.

Först lämnades två kaniner av i Täby, sen hämtades tre marsvin i Vällingby, jag lämnade sedan av två marsvin hos Stina.

Sen vart det lite snack oss emellan innan jag rörde mig vidare mot Waxholm, och svärföräldrarnas båt.

Där träffade vi både svärföräldrarna och Johans bror Risto. Johan fick en genomgång på vad han ska göra på Torsdag då vi (åtminstonde jag och barnen) ska sova i båten och hålla ögonen på området (det sistnämnda får Johan sköta). ;)

Sen hem igen och då kom yttligare en familj och hämtade sina marsvin.


På kvällen tog jag itu med vardagsrummet och tvättstugan som såg ut som ett kattastofområde, och nu har vi äntligen ett skötrum igen! :D

Båda barnen har fått varsin låda till sina blöjor så vi snabbt ser om någons tar slut, och sen har vi en enskild låda för våtservetter och dyl så vi även kan hålla ögonen på om dessa börjar sina.


Det känns riktigt skönt för nu slipper vi en ful korg i sovrummet med blöjor huller om buller och tvättkorgen som vi snubblat över varje kväll är numer där den ska vara. *nöjd*


Mattan kom på plats i vardagsrummet och det nymålade fina bordet likaså, fast till slutet av veckan har vi ett dubbelvikt lakan över bordet som skydd så det ska hinna härda ordentligt. Foton kommer till helgen, men vi kan ju säga som så att jag är MYCKET nöjd med mitt slit! :)

Av Jessica - 22 juli 2010 23:19

Hejsan


Årets första besök på Skansen avklarades idag med familjen Millberg. :)


Det var en mycket trevlig dag, vi såg många djur och Jennifer hade stora ögon och tittade på allt med stort intresse. Hon fick även åka bil som går efter spår med båda mamma och pappa, för hon ville så gärna ta en tur till. ;)

Hon fick även rida på en stor shettlandsponny, vilket jag vågar påstå var dagens höjdpunkt då hon småfnittrade hela ridturen och såg så nöjd ut. :)


Lite foton från dagen, orkar inte skriva mer här idag.

(Klicka på bilderna för att se dem större)

Hoppas ni som läser detta hade en lika härlig dag som vi hade! :)

Av Jessica - 20 juli 2010 09:30

God morgon


Här har vi väntat länge nu på provsvaren från Jennifers och mina allergiprover, misstankarna var ju att hennes andningsproblem nattetid och slemmiga hosta som hållt i sig i över 2månader(!) hade med allergi mot katter att göra.


Vi misstänkte även att jag var allergisk mot gräs/hö eller dylikt då jag mått så dåligt främst när jag har städat och pysslat med marsvinen.


Men nu är vi tillbaka på ruta ett, för vi har inte allergier mot något av ovanstående eller något annat heller för den delen.


Varför mår vi då som vi gör? Ingen aning.. och framför allt varför får min dotter på knappt 2års ålder andnöd vissa nätter?


Det mest positiva i detta är att jag behöver inte sälja mina djur och vi kan nu hämta hem vår katt Zingo igen! :)


Sötaste Prinsessan Jennifer. :)

Sötaste Prinsen Jacob. :)


Igår var vi och hälsade på Mia med familj, som har föreningen marsvinshjälpen.

Vi var där och lämnade av Charlie, en inackordering som ska få en ny kompis, och för att låta Stella hälsa på deras valp Glenn.

Vi hade med oss lite kladdkaka och Mia hade bakat lite maränger som vi hade till fikat ute i trädgården.

Jag försökte ta lite foton på söta valpen, men han var inte stilla så inga bilder blev bra tyvärr. :/


Nej, nu ska jag försöka få i mig lite frukost.

Idag ska vi slänga en massa sopor på tippen. Blir ju en del när man har ca 50st djur som ska ha rena burar och man renoverar huset lite här och där.

Av Jessica - 17 juli 2010 19:32

Varma Chokladmuffins med inbyggd chokladsås

 

 

Ingredienser   8 muffins*

4 msk rumsvarmt margarin

55 g strösocker

1 stort ägg

85 g extra fint vetemjöl

1 msk kakaopulver

55 g mörk choklad  (vi gillar ljus choklad bättre så tog det istället)

florsocker, att pudra över

*(Vi gjorde dubbel sats och fick 10 st muffins)

 

Tillagning:

1) Placera 8 pappersformar i en muffinsplåt eller ställ 8st dubbla pappersformar på en bakplåt.

2) Vispa margarin, socker, ägg, mjöl och kakaopulver slätt med elvisp.
Vispa inte för länge.

3) Fördela hälften av smeten i pappersformarna. Gör en grop i mitten av varje kaka med en tesked. Bryt chokladen i 8 lika stora fyrkanter oh lägg en bit i varje grop. Fördela resten av smeten ovanpå.

4) Grädda i 190 grader varm ugn i 20 minuter eller tills muffinsen har höjt sig. Låt dem svalna i 2-3 minuter innan de serveras varma, pudrade med siktat florsocker.

 

(Vi ska till nästa gång ha dem inne kortare tid och ha i större bitar choklad.)

Men goda var dem! :)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards