Nanooks

Alla inlägg under januari 2016

Av Jessica - 27 januari 2016 12:41

Hej allesammans! :)


Nu var det ett par dagar sedan jag bloggade, vi har haft fullt upp här hemma med att påbörja renoveringen av våran tvättstuga, då golvmattan har sprickor så behövs hela rummet tömmas så vi kan anlita någon att lägga ny plastmatta.
Såklart passar vi även på att fixa till allt annat som att måla väggar och köpa ny snyggare bänk att ha ovanpå tvättmaskinen och torktumlaren. ;)
Just nu har vi iaf lyckats tömma hela rummet förutom varmvattenberedaren och maken har börjat spackla alla hål i väggarna, sen blir det att måla allt i vitt, både golv och väggar behöver ett par lager färg. ;)
 
Nog om tvättstugan, bilder kommer när man kan se lite resultat. ;)
  
I Måndags var det dags för skola igen, Jennifer mådde dåligt (som vanligt på Måndagar) och var mycket stressad innan lämningen, men väl på plats hade hon varit glad. :)
Dock var hon nog tröttare än vi trodde för på sista lektionen "gick hon in i sig själv", hon var okontaktbar och det tog en stund innan läraren fick någon respons tillbaka, men när hon väl blev kontaktbar så jobbade hon på som vanligt igen om än lite tröttare än vanligt.


Detta med att gå in i sig själv har hon gjort till och från sen hon var ungefär tre år gammal, vi har pratat med läkare om det inklusive andra svårigheter hon har men ingen tycks ha reagerat på detta utom de lärare och förskole pedagoger som upplevt hur läskigt det faktiskt är när hon försvinner så totalt som hon kan göra ibland.
När hon blir stressad kan hon likaså gå in i sig själv men då brukar det räcka med en beröring så kommer hon tillbaka och fortsätter med det hon höll på med , men dessa större frånvaro attacker hon kan få är en helt annan sak.
 
Tur nog är jag med i flera grupper på facebook där vi föräldrar kan stötta varandra och bolla idéer och funderingar och idag läste jag något som fick mig att tänka till...


Kan det vara så att vår dotter har mildare epileptiska anfall när hon blir så där extremt okontaktbar?!
Efter lite samtal med en sköterska på Barnmottagningen i Norrtälje beslutades det att vi nog måste göra en nogrannare undersökning av vår Prinsessa, vi vet sen hon var nyfödd att risken är stor att hon kan få just epilepsi pga att hon är född så tidigt som v 29.
Tur nog gick det rätt fort att få en tid och första besöket blir av redan den 8/2, nu håller vi tummarna att min magkänsla är helt galen.. men ju mer jag tänker på det är jag orolig att det tyvärr kommer visa sig att Jennifer nog har epilepsi, men då är det bättre att veta och behandla i god tid än att vänta tills hon får ett alvarligare anfall.

 

Igår var det iaf en mycket bättre dag och fröken sa att Jennifer var sitt glada jag igen och det märktes redan på morgonen när hon och lillebror hade ett klädrejs och båda klädde på sig ytterkläderna på typ tre minuter! Haha... det har nog aldrig gått så fort att få ut dom genom dörren förut. ;)

 

Nu måste jag börja plocka ihop mig och snart hämta hem barnen, funderar lite på att ta en tur till Norrrtälje i eftermiddag och köpa hem en almnacka till köket och en till Jacob, Jennifer valde en i leksaksbutiken i Rimbo igår med hästar men tyvärr hade dom ingen som föll vare sig mig eller Jacob i smaken.
Ev blir det en tur in till Blomsterlandet också, det kliar i mig att få gå ut och påta i trädgården men än är det ett par månader kvar tills jag kan göra det och då finns det inget bättre än att köpa hem någon grön växt att njuta av. ;)


Här är en murgröna jag köpte för nån vecka sedan som pryder köksfönstret. :)


Ha en fortsatt bra dag allesammans! :)

Av Jessica - 24 januari 2016 08:00

Då var det äntligen dags för barnkalaset. :)
 

Förr brukade vi bjuda alla i samma ålder från förskolan, men då vår Prinsessa skulle må för dåligt av det

har vi en begränsning på antalet barn vi kan bjuda.

Och nästan alla kunde komma som Jacob bjöd hit och det kändes rätt lagom med sex barn här hemma. ;)
 

Såklart vart det fika med tårta och lite fiskedamm och paketöppning

men roligast av allt var att leka tillsammans på övervåningen! ;)


Att vänta den där sista halvtimman innan kompisarna kommer är ju bara för tråkigt. ;)


 

Det kändes inte helt rätt med färgglada ballonger på ett star wars kalas, men dessa passade rätt bra. ;)

 

Snart är kompisarna här och vi har full fart på övervåningen med massor av busiga barn. ;)

 

Temat på gårdagens kalas var Star Wars, missade att fota tårtan som var svart med gul text,

ja, såkart stod det Star Wars. ;)

Av Jessica - 23 januari 2016 19:12

Lite information om hur det kan bli när man får ett "Meltdown".
 
Om vår Prinsessa får ett meltdown så använder jag färre eller inga ord alls.
Jag blir lugn och tyst och väntar ut henne då beröring eller ord bara gör att hon mår sämre.

Vi anklagar henne inte över något hon säger eller gör efter eller under ett meltdown för det är inte något hon menar....

Det jag däremot gör är att tänka på vad vi gjort för fel och vad som orsakat meltdownet så vi kan förhindra att det sker igen.
Exempelvis:
- Inte gå in på toaletter där dom har handfönar, då ljuden från dessa ger henne panik.
- Eller tänker på att ha hörselkåpor på innan vi går in i en butik för att storhandla samt låter henne sitta i vagnen då alla ljud och synintryck stressar och kan överbelasta henne.

Så nästa gång ni ser ett barn med hörselkåpor sittandes i en kundvagn är det inte för att vi eller hon är lata. (Precis som en person som är förlamad i benen sitter i rullstol eller en person som är blind har en vit käpp eller en ledarhund.)

Vår dotter har en funktionsnedsättning och det är inte samma sak som dålig uppfostran så sura blickar eller kommentarer undanbes vänligen men bestämt så jag kan stötta min dotter utan att hon ska behöva må ännu sämre efter att någon gett oss kommentarer om huruvida ett barn som är så pass gammalt inte kan gå själv.
 

Av Jessica - 19 januari 2016 20:42

Vilken dag det här blev!!! :D
 

I morse vaknade vår Prinsessa kl 05:00 och ville ha frukost och åka till skolan (och hon är den morgontrötta av barnen). ;)
Sen hade båda barnen klätt på sig och gått på toan före klockan sju, något som också är mycket ovanligt speciellt med vår Prinsessa som behöver ta sin tid på sig, men i och med att hon vaknade glad och så pass tidigt så var vi klara i mycket god tid idag. :)
 

Vid lämningen i skolan hade hon knappt tid att säga hejdå, och gick direkt med sin lärare för at välja en bok, tji fick jag som trodde att veckan skulle fortsätta i samma spår som gårdagen. ;)
 
Sen missade jag tiden totalt, och fick för mig att jag skulle vara i skolan kl 12:00 för att vara med på musiken, men läraren ringde mig redan vid kl 11:00 och berättade att jag nog misstagit tiden för dom hade redan haft musik och det hade gått jättebra och hon hade deltagit som alla andra barnen. :)
Jag fick veta att allt flöt på så jag behövde inte dyka upp förens skoldagen var slut. :D 
 
Detta var en sånt samtal man drömt om men som känts så avlägset under en lång tid, speciellt nu under hösten när vi kämpat bara för att vår Prinsessa ska ha livsglädje och sen ev gå i skolan 2-3dagar i veckan under bara 3 timmar per dag.

Nu går vår dotter i skolan precis som vanligt, hon deltar och jobbar på lektionerna och är glad, riktigt glad. :)
 
Den här dagen avslutade vi med att ta en promenad med en vän och hennes hundar här i Edsbro, barnen blev jätteglada och Stella har äntligen hittat ett par hundkompisar att busa med! :) 

Av Jessica - 18 januari 2016 19:06

Hej

Den här dagen började sisodär, Jennifer mådde dåligt och stressade upp sig inför skolan och det slutade med att det tog tre gånger så lång tid att komma ut genom dörren men vi kom iaf iväg tillslut.

 
Efter att ha lämnat av Prinsen på Förskolan så åkte vi till skolan där det var lite rörigt bland lärarna då flera insjuknat och det var lite lagom med personalbrist, men vi kom in till lektionen men där låste det sig tyvärr totalt, Jennifer ville inte släppa min hand och vägrade prata med läraren hon skulle ha på morgonen.
Tur nog kom inom kort hennes huvudlärare och hjälpte till att ta Jennifer så jag kunde åka iväg och efteråt fick jag veta att det hade gått jättebra och Jennifer hade tytt sig till läraren hon skulle ha lektion med. :)
 
Jag satt och väntade i bilen utanför skolan i ca 1,5 timma tills det var dags att dyka upp igen, vi hade bestämt som så att jag ska vara med på varje lektion där det är en ny lärare så Jennifer kan känna sig trygg, idag vart det vd.n för skolan som fick hoppa in som idrottslärare men han var suverän med barnen och Jennifer gillade honom jättemycket, när han försökte skaka hand med henne i början på lektionen vågade hon tom säga "jag skakar inte hand, men du kan få en kram". ;)

 
Efter ombyte och samling skulle barnen ha "banan-kull", såklart blev Jennifer den första som var kullad och det slutade i panikattack och sen satt hon klistrad i mitt knä. :/
Vi tog lite tid på oss att titta på vad de andra barnen gjorde och flera vänner kom fram och förklarade hur man lekte "banan-kull" och visade på varandra så Jennifer skulle veta vad hon skulle göra om hon ville vara med.
Efter uppvärmningen var det dags för lite innebandy, något Jennifer aldrig provat förut, såklart vart även detta jobbigt och det tog en bra stund innan hon ens ville hålla i klubban.

 
Men jag hoppade in som stöd och hjäpte henne att komma igång och inom kort slog hon iväg bollar för fulla muggar, rara klasskamrater plockade ihop bollar och gav henne och efter lite lek och spring med klubba och boll var det dags för en lekmatch.
Alla var så söta och uppmuntrade varandra och när Jennifer fick bollen så gav alla henne lite utrymme att våga spela, jag blev så rörd av och se hur alla ställer upp för varandra på den här skolan... <3 <3 <3
 
Sen vart det ett till hejdå för min del så jag kunde åka hem och rasta hunden och slänga i mig lite lunch, innan jag kunde åka tillbaka och hämta henne för dagen. :)
 
Nu ikväll "övade" vi inför läxan som kommer med hem imorgon, jag valde en mycket lättläst bok och varje gång jag kom till ordet "och" fick Jennifer läsa, hon tyckte det var roligt och båda barnen ville i höra en bok till. ;)
 
Så denna dag vart trotts lite stress för vår Prinsessa en bra dag, och jag hoppas och tror att det kommer gå lättare att få med henne till skolan imorgon. :)
 
Här är en film på Jennifer när hon "snurrar" på skolgården, det är det hon gör varje rast och efter varje skoldag innan vi åker hem.
  

Av Jessica - 17 januari 2016 20:16

Gokväll allesammans! :)


Nu är denna vecka slut och imorgon börjar vardagen på riktigt, Jennifer fortsätter att skolas in och denna vecka kommer vi börja få hem läxboken som jag ska läsa för henne. Vi hoppas att hon kommer tycka att det är kul och inte jobbigt som hon tyckte det var i gamla skolan, det var när vi fick hem läxboken första gången som Jennifer fick sitt första "meltdown" och utbrottet varade i ca 3timmar... nu tror vi inte det kommer bli samma resultat men såklart är jag en aningens orolig.
 

Denna vecka börjar även alla våra bokade läkarbesök, tur nog är det bara ett bokat besök för mig den här gången, men inom kort lär vi har bokade besök för oss båda under veckorna, Jennifer vill nog börja hos sjukgymnasten snart igen, det var en av sakerna hon tyckte var roligast nu i höstas och sjukgymnasten var riktigt trevlig och hade bra tålamod även om Jennifer vägrade samarbeta emellanåt.
 
Nästa helg har vi även ett barnkalas här hemma, Jacob kommer firas med några vänner från förskolan, något båda barnen ser fram emot. :)
 
Idag bollade Johan och jag lite inredningsideér... jag har länge funderat på hur vi ska göra med ett rum vi bara har som förvaring och "kattrum", från första början var min tanke att det rummet skulle bli ett framtida tredje barns, men som det ser ut nu blir det nog inga fler barn och idag bollade vi tanken att göra vårat sovrum större och samtidigt bygga in en garderob mot hallen för alla yttekläder samt en inbyggd plats längst ner för katternas lådor.
Mmm.. kan nog bli riktigt bra det här. :)
Men först på tur är fortfarande vår tvättstuga som behöver ett lyft nu under våren, resten sker i takt med tid och pengar.. men det är kul att tänka ut lite ideer för framtiden. :)

 

I eftermiddags åkte vi till Kappellskär och hälsade på Farmor och hunden Sigge, vi åt lite lunch innan vi gav oss ut på en promenad i solen och sen avslutade vi med lite fika i stugan. :)
Mysig promenad vart det även om det blåste lite kallt emellanåt, och Stella och Sigge hade kul tillsammans och jagade pinnar för fullt som Johan och barnen kastade. ;)

 

Här är några foton från promenaden, samt en filmsnutt på Sigge som älskar att nosa och busa i snön tillskillnad mot vår hund som helst håller sig till plogade vägar. ;)

 

Stugan Farmor och Farfar bor i väntan på att nya lägenheten ska bli klar. :)

 

Johan busar med Sigge och Stella. <3

 

Jacob och Jennifer hade jätteroligt och tyckte det var mysigt att hälsa på Farmor som vi alla saknat så mycket. :)

 

Sigge busar i snön. :)
 

Av Jessica - 16 januari 2016 17:30

Hej igen

 
I eftermiddags åkte Jennifer och pappa till ett barnkalas här i Edsbro medans jag och Jacob tog en långpromenad med hunden. :)

 

Vackra Edsbro. <3


Så efter lunchen bar det av medans solen ännu stod högt på himlen, Jacob drog med sig sin pulka och var helt klart inne på att gå ner till sjön med mig, en promenad på ca 6km.
Han var så duktig och gick hela vägen dit men blev sen jättetrött och fick åka pulka hem, tur vi tog med pulkan även fast jag först var tveksam till det. ;)

Vi såg en stooor fågel som flög rakt över oss, den hade säkert 1,5-2m mellan vingspetsarna, har helt ärligt aldrig sett en så stor fågel tidigare men är värdelös på fågelarter så gissar på att det var en örn?! ;)
Synd nog tänkte jag inte på att fota den, vi var för upptagna med att titta på den för att tänka på att jag hade kameran redo runt halsen. ;) 

 

Stolt kille med sin pulka. :)


Vi mötte även flertalet andra som var ute och promenerade inklusive en tjej som jag försynt frågade om hon kände min bror Kenneth, vilket det visade sig att hon gjorde. :)
Min brorsa är ju är ju rätt aktiv inom skytte och hade nämnt att det bodde en fantastisk skytt här i Edsbro som hade en stor beige hund. Nu vet jag vem han pratade om. ;)

Världen är liten ibland. ;)

Till Jacobs glädje mötte vi även en traktor, han älskar verkligen traktorer, ja han äslkar allt med motor i sig egentligen, allt från rullstolar, gräsklippare, dammsugare till motorcyklar och lastbilar. ;)


Jag gissar att vi var årets första badgäster. ;)


Sjön Gisen.

 

Stella som inte gillar att gå i djup snö.


När vi närmade oss sjön var snön djup och jag fick göra en stig åt Stella att gå i, annars hade hon försvunnit i snön när vi gick där pratade vi om vilka djur som gjort spår i snön, nu är jag ingen expert men några djurspår är rätt lätta att känna igen och Jacob var jätteduktig och kunde känna igen de flesta han med. ;)

Jacob.


På vägen hem bad Jacob mig "väcka honom när vi kommit hem", den stackarn var helt slut och sov en bit på vägen iaf, väl hemma fikade vi lite varm choklad och sen slocknade vi båda i soffan en stund innan resten av familjen kom hem igen. :)
 
Nu vankas det snart middag och lite lördagsmys i soffan innan sängen kallar, hoppas Er Lördag har varit lika mysig som våran. :)

Av Jessica - 16 januari 2016 17:03

Hejsan

Här har vi tagit det lite lungt sen igår, Jennifer var lite orolig och stressad inför skolan då hon skulle åka skridskor med klassen, men hon har aldrig åkt skridskor tidigare eller varit i en ishall och visste därför inte vad som skulle hända.


Efter en orolig morgon lämnades hon över till en snäll fröken och hon förstod att det var lite jobbigt och förklarade tydligt vad som skulle hända och vad dom skulle göra.
Jennifer följde med och sen visade det sig att Jennifer hade så roligt att hon inte hade tid att äta sin picknick och mest ville vara på isen. ;)
Hon sa till själv när hon behövde gå på toan och kramade och pratade med flera lärare. <3



   
När jag kom till skolan efter lunchen var Jennifer jätteglad men otroligt trött, det är inte så konstigt om man tänker på vilken massa energi hon gjort av med genom att oroa sig och sen spenderat timmar på isen och lärt sig åka skridskor. :)
 
Jag var med sista lektionen som skulle vara med en ny lärare, Jennifer hade dock svårt att avsluta det hon höll på med under rasten och fick därför fortsätta klippa ut en bild när nästa lektion började.
Jag såg at hon var rätt utmattad då hon klippte koncentrerat med sina hörselkåpor på och hon deltog inte under engelska lektionen.
Sen var det bild, med samma lärare, och där deltog hon men först när hon fick stöd av läraren, jag fick inte hjälpa till och det hela slutade med en del tårar.


Efter skoldagen vart det att åka och hämta lillebror och åka hem och äta lite mellis, även här märktes det att energin var slut, lite extra tjurig och lättstött tjej som hade svårt att hålla tätt , men vi visste varför och bemötte henne med lågaffektivt bemötande som hjälpte så pass att hon inte fick några större utbrott.
 
Idag är hon gladare och när vi pratar om skolan är hon fortfarande positiv, hon hade jättekul i skolan och längtar tills på Måndag när hon får gå till skolan igen. Detta är en stor seger i sig, i gamla skolan hade detta slutat i kattastrof men med det underbara bemötande och stöd hon får nu gör att hon orkar se det positiva även om det var lite jobbigt. :)

Ledsen om ännu ett inlägg känns lite rörigt men vill skriva om hur det går för vår underbara Prinsessa så vi kan se tillbaka och återigen glädjas över vårt beslut att byta skola. :)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards