Nanooks

Alla inlägg under maj 2011

Av Jessica - 24 maj 2011 20:12

Jacob älskar att sitta på pappas axlar. :)

 

Här om dagen gick jag, Johan och barnen en promenad ner till våran badplats som ligger bara ett par minuter bort.

   


Väl där prövade vi efter lite bus på den alltmer förfallna bryggan och stranden en ny promenadstig utmed vattnet uppe i skogen, det vart en härlig promenad som vi ska gå många fler gånger i sommar.

Både barn, hund, kisse och vi vuxna gillade att gå och mysa i skogen som bjöd på vackra utsiktplatser över sjön och undersköna skogsbryn fulla med blommande  blåbärsris.

 

  

Som avslutning på dagens inlägg måste jag berätta hur glatt överaskad jag blev, av min underbara make idag, när han kom hem med en bukett tulpaner åt mig. Detta är första gången jag fått blommor av honom på en "vardag" och jag kan inte beskriva hur glad jag blev! :)

Av Jessica - 22 maj 2011 19:31

Idag har jag och min mor dukat upp ett bord i Roslagsstoppet

 med olika prylar som vi sålde på dagens loppis,

vår premiär inom loppisvärlden. :)


Men det finns en hel del att finslipa på för att sälja, märkte vi ganska snabbt.
Men en erfarenhet rikare så vi ska nog våga oss på detta igen mot sensommaren/hösten igen, men vi behöver nu ett par månaders vila efter denna dag. Jag missade en sak dock, solkräm hade inte suttit fel för numera ser jag ut som en kokt kräfta och har urläckra tydliga linjer från dagens T-shirt. Inte så genomtänkt kankse, men vaddå jag blev ju iaf ca. 500kr rikare, så dagen blev rätt bra ändå. :)
 

Nu på kvällen har jag och Johan äntligen fått sättpotatisen i landet, nästa helg ska vi köpa hem en massa jord och sätta ner vitlöken vi fått av Farmor Tarjas bror i Finland, Tackar!!! :)

Och sen i början av Juni ska jag och mor min ta en heldag på bästa trädgårdsbutiken Zeta trädgård där jag ska köpa hem lite uppdrivna plantor med grönsaker och mamma ska ha lite  nävor och annat smått och gott.


Nu är Johan så snäll och lägger barnen eftersom jag mår pyton efter denna dag, solsting kankse?!
Jag återkommer i veckan med lite skoj här på bloggen. :)

Av Jessica - 18 maj 2011 09:24

 

Här ska det idag städas i marsvinens rum, jag tänkte iaf sanera dörren in till djurens insida, för jag som avskyr spindlar har sett inte mindre än FEM stycken som gjort dörren till sitt hem. *Usch!*


Senaste förra veckan när jag låg och sov och en (i mina ögon) stor spindel landade under mitt öga mitt i natten påmindes jag om att jag verkligen inte gillar spindlar. Denna rännde snabbt bort och gämde sig under madrassen och jag som var helt förskräckt absolut vägrade sova i sängen efter detta och sov vidare i soffan istället. Fånigt kankse ni tycker men det finns inget som får det att krypa i min hud som en spindel, men rara maken letade reda på spindeln runt fem på morgonkvisten och slängde ut den så jag kunde sova vidare i sängen.

Tack älskling! *puss*

  
Men nu tycker han att jag är fånig som inte gillar tanken på att sanera ett rum som är totalt invaderat av spindlar och anser att jag bör se det som "terapi", vette sjutton om han inte sjönk lite på popularitets-stegen efter det uttalandet. :/
 


 

Men det är oavsett vad han än retas och säger den bästa stunden på dagen när kära pappa kommer hem från jobbet.

Med tanke på barnens glädjetjut, mammas hjärta som ökar växeln och lilla hunden som skäller oss döva så finns det inget bättre än Pappa!

Och ingen kan leka så bra som kära pappa, tänk han kan hitta på så mycket roligt av ingenting, som rida på ryggen, leka i hunden matkasse och kanske kittlas och brottas lite på golvet. ;)

Av Jessica - 15 maj 2011 21:08

Eller kankse höna med tanke på att man e en tjej?! ;)


Min duktiga och numera stora tjej har slutat ha napp från och med i morse, och det har gått långt över förväntan!

Hon har bitit sönder två nappar nu senaste dagarna så imorse visade jag henne den trasiga nappen och förklarade lungt att nu får hon inga fler nappar längre.
Hon nickade och verkade hålla med, enda gången hon bad om en napp var i bilen när vi skulle på 5-års kalas i Brunna. Men jag förklarade lungt igen att hon inte skulle få någon napp och snart slutade hon gråta och kramade sin nalle istället.
 

Nu ligger hon och sover i sin säng och hon har inte frågat efter sin napp en endaste gång, detta trotts att hennes lillebror Jacob sover i sin säng med en napp. Jag kan inte sätta ord på hur STOLT jag är som mamma just nu! :)

Av Jessica - 13 maj 2011 11:29

Min mor berättade att när hon var bara ett par år satt hon sig ner vid en myrstig och mosade myror med fingret medans hon sa: "Ävla Myra."
Jag har många gånger skrattat åt tanken på henne sittandes där för än idag är hon en bestämd dam som inte tvekar på att slänga stackars snäckor över staketet när hon rensar landen, ofta med resultatet att hennes hund vill hoppa efter och hämta tillbaka den stackars snäckan som fåtten ofrivillig flygtur. ;)

 

Nu till nattens händelse;

  

Mitt i natten när Johan tar hand om barnen hör jag hur någon sprayar med en flaska om och om igen, jag funderar på om Johan sprayar huset från tak till golv med myrsprayen.. vilket jag gissade att han använde.

 
När han la sig i sängen frågade jag vad han gjort?
Hans svar blev som väntat att han sprayat myrmedel då vi haft myror i hallen/vardagsrummet.

Men så mycket som han sprayat måste ju hela huset vara behandlat?!
Nejdå, han sprayade bara tills myrorna dog.
 

Hmm.. om en sprayning räcker i 4-5v hur länge räcker då inte den behandlingen Johan gav huset igår? ;)

Av Jessica - 13 maj 2011 09:05

Mammas stora tjej.

   

Här rullar dagarna på i full fart, igår vart det åter igen en jobbig natt med en orolig dotter. Jennifer måste ha hamnat i någon fas för hon vaknar flera gånger varje natt och är orolig, gärna letandes efter napp och favoritnallen Ior.
Efter en lugn morgon då hon tog sovmorgon ända till 09:00, så fick jag och Jacob leka lite i lugn och ro.
Tänk att vi var hos Husläkaren oroliga för Jacob som var otröstlig, nu vaknade han pigg och busig utan minsta tecken på sjukdom. Barn gör verkligen livet intressant! :)


Årets första myr-invasion kom igår också, det vart många dammsugna myror innan jag var nöjd. Jag spraya även myrpray på dom ställen där myrorna tar sig in, vi kan lungt påstå att vi inte har myr-säkert hemma för dom rackarna har många ställen att smita in på. :(
   


Busar ute på trädgården med mamma.  


Efter lunch bar det av till Vallentuna och hem till Farfar och Farmor, dit Johan redan väntade.
Straxt efter vi kommit dit lämnades Jaocb och Stella för attvi tre skulle bege oss mot Karolinska Sjukhuset för röntgen av Jennifers lungor.
Väl där gick allt så smidigt att vi nästan gapade av förvåning, Jennifer skötte sig exemplariskt och vi kunde åka hem inom en halvtimma.
Men först bjöd vi henne på en god glass, som vi åt utomhus i lugn och ro, Jennifer verkade bra nöjd särskilt som hon även fick smaka både mammas och pappas glassar. ;)

  


Måste ju även berätta att vi fick läckraste dojjorna åt Jacob!
Tyvärr var dom ganska stora trotts att dom var strl. 22, men dom kommer han se tuff ut i kankse redan till hösten. :)


Idag har Jennifer redan fått en lång sovmorgon, nu måste hon komma upp och äta lite frukost, så nu får det vara färdigbloggat för stunden. :)

Av Jessica - 11 maj 2011 20:19

Här kommer några foton från en lugn hemmadag med barnen, lilla Jacob låg och sov medans mamma och Jennifer busade ute i trädgården.

När pappa kom hem så åt vi först lite glass allesammans och sen gick vi ner till vattnet.

Det finns inget så underbart som att komma ner till lilla sjön och leka på stranden med barnen och bara vara för en timma eller två.

 

En liten busunge som inte kan bestämma vilken sida av vagnen han vill sitta på.   

Finaste grabbarna i världen, om man frågar mig. ;)

Efter ett par timmars vila orkade Jacob med lite bus på stranden.

Vilka sommarkänslor man får av att slå sig ner på bryggan ett slag.

Av Jessica - 11 maj 2011 12:52

Nu har vi haft en orolig son två nätter i rad, denna natt satt jag ett par timmar på golvet och tröstade och höll om Jacob som var ledsen och orolig.
Efter ett besök hos Husläkaren i förmiddags då han nu fått lite feber och utslag på mage och rygg visade det sig att han hade öroninflammation i ena örat. Inte undra på att han varit så ledsen, han har säkert haft jätteont. :(


Efter en riktigt dålig nattsömn blir detta trotts det underbar vädret ute en ganska seg dag. Orken och energin finns inte där helt enkelt. *gäspar*
 

Jag hoppas ha något roligare att blogga om lite senare.

Ut och njut av sommarvärmen om ni har möjlighet! :)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards