Nanooks

Alla inlägg den 25 november 2009

Av Jessica - 25 november 2009 18:23

Hejsan


Inatt vart det ganska jobbigt, fast trotts hemsk ryggvärk, en livlig bebis och en öm höft så kände jag mig ändå ovanligt frisk..

det hela beror på vad man jämför med, och nu jämför jag med min övriga familj. För Johan fick frossa och feber efter sin spruta, Jennifer låg med irriterande hosta och täppt näsa, Zingo hade hemsk torrhosta/nysningar och hulkade bra länge under sängen (hon fick inte upp något iaf), sedan hade vi underliga Stella som kräktes på Johans täcke och sedan hulkade till o från hela natten.. vad hon fått i sig har vi ingen aning om?! Ja, annars var det väl bara Sallie som sov natten igenom, men vi kan ju inte säga att hon är frisk med en tratt på huvudet och rävskabb.. *suck*


Men jag kände mig ändå ganska så full av energi imorse, och det blev en tömd och återfylld diskmaskin, alla papper rensades igenom.. Johan fick en rejäl hög på matbordet att gå igenom.. (då han är sämre på att ta tag i sina papper än vad jag är). Sedan rensade jag igenom alla hyllor inne på toan oxå.. många tomma förpackningar, påsar och tomma toa-rullar som äntligen blev slängda.

Vår kisse höll med om att det var jobbigt att rensa papper.. ;) 

Jag gjorde även äntligen rent på skåpet där vi har all ved i, nu ska det bara upp en julduk och sättas upp en julgardin på den så är det skåpet klart inför julen. (men helst skulle vi vilja ha ett nytt skåp hit då detta är hemskt fult, men Johan bygger inte det förrens vi har råd.. vilket kommer dröja, tyvärr)

Ja, vad mer gjorde jag.. *funderar* Jo, lite chokladknäck blev det oxå.. recept finns i mitt tidigare inlägg.

Men allt är gjort i min takt, jag har gått lungt och tagit god tid på mig för att slippa SD eller värkar.. vilket funkat ganska bra. Men ryggen värker rätt bra nu, men jag gissar på att det är min lilla pojke som sparkar på den och inget annat. Vi såg ju honom igår på UL och då låg han med huvudet neråt och ryggen mot min mage.. vilket inneburet en hel del ryggvärk för mig det senaste dygnet.*suck*


Söta Jennifer sitter och sover i pappas famn nu när jag skriver här.. snarkandes ljudligt.. ;)

Vilken fin familj jag har.. :)

Av Jessica - 25 november 2009 18:10

Hej


Nu på eftermiddagen kände jag för att baka nästa omgång knäck, denna gång fick det bli chokladknäck! :)

Och eftersom förra omgången med polkagrisknäck aldrig stelnade så var jag väldigt noga med kulprovet så vi inte misslyckades idag oxå. Och vad vi sett lyckades vi riktigt bra, och jag som aldrig gjort denna variant förut måste säga att jag blev imponerad.. det var jättegott! :)

 

Här har ni receptet jag utgick från, men med lite ändringar då jag inte hade i kakao utan 100gram smält ljus blockchoklad istället.

Ser mer ut än det var, då jag bara gjorde en enkel sats för att slippa misslyckas. ;)

 

Ingredienser (ca 75st)

2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
2 msk kakao
(eller 100gram smält blockchoklad)
3/4 dl hackad, rostad sötmandel
2 msk smör

 

Gör så här:

Blanda grädde, sirap, socker och kakao i en tjockbottnad kastrull.
Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 122° eller när smeten håller kulprovet: häll några droppar smet i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara fast till hård. Koktid 15–30 min. Tillsätt mandel och smör (och smält choklad). Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara i kyl.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards