Nanooks

Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av Jessica - 20 oktober 2009 10:42

Hej


Inatt ca 03.00 så vaknade jag hostandes som vanligt och jag gick på muggen för att hosta upp slem och kissa, men när jag kikade ner i toastolen var den full av blod!

Jag vart till en början helt förskräckt visst kan man väl blöda lite (man får ju lätt hemoröjder om gravid) men jag hade ju bara kissat, så vart kom blodet ifrån? *panik*

Men jag var 99% säker på att det kom från baken.. men för säkerthets skull väckte jag Johan och frågade honom om vi borde ringa sjukvårdsupplysningen? Han tyckte att det var väl säkrast, så hes och eländig försökte jag fråga om detta var ngt farligt, och hon på svu trodde inte det. Hon trodde det nog mest handlade om just hemoröjder och att jag hostat så mkt att det börjat blöda.. men sen började hon tveka, och sa att eftersom jag var 25-26v gången skulle jag ringa förlossningen på Danderyds Sjukhus för säkerhets skull.

Jag ringde och fick prata med en barnmorska, hon fråga om och om igen om jag var heeeelt säker på att det kom från baken?! Och frågade sedan om min bebis rört sig något, och betedde sig som vanligt.. där kom jag och tänka på att nej, min lilla kille var helt stilla.. han är ju aldrig stilla annars! Vad innebar det då?

Jo, jag fick 30min på mig att försöka stöka till det i magen så pass att han skulle ge sin respons och försöka dricka mycket vatten, och ringa igen om 30min. Om jag inte började blöda igen, då skulle jag ringa omedelbart.


Så efter 30min misshandel av min mage, med Johans hjälp, kände vi några få svaga svars-sparkar men inte alls så mycket att det lugnat mig. Ja, för säkerhets skull vart det att åka till förlosningen för kontroll.


Så ca 05.00 på morgonen var vi utanför förlossningen och dem släppte in mig på ett isolerat rum (är ju sjuk) och med en sköterska med både handskar och mask, så lyssnade vi på hjärtat, tog blodtryck m.m Sedan vart det ultraljud på lill-killen av en läkare som försökte känna efter rörelser från honom oxå. Vi kollade livmoderetappen m.m och allt såg bra ut, men jag hade fortfarande inte känt några riktiga rörelser så vi fick åka hem med ordern att om jag inte tyckte mig ha känt ordentliga (dvs. vanliga rörelser) rörelser under dagen skulle vi ringa och komma in för koll igen till kvällen.


Ja, kl 07 på morgonen var vi hemma igen, jag var då helt slut och extremt hes efter att ha pratat så mkt med läkaren på förlossningen. Johan skulle egentligen ha åkt till Jobbet straxt efter 07, men han var oxå helt slut och ringde sin bror och sa att han kommer, men senare då han behövde sova.


Nu är det helt tyst här hemma, Bror och Tarja hämtade Jennifer innan 10, Johan har nu även åkt till jobbet.. så nu är jag ensam hemma med hundarna och kissen.

Men Johan har lovat att komma hem om jag mår allt för dåligt, skulle jag då fortfarande inte ha någon röst kunde jag bara sms:a så skulle han prioritera mig. Känns ju skönt att veta iaf. Även Tarja undrade om jag inte ville åka med dem hem, antaligen för att hon inte ville lämna mig ensam?! Och det känns iaf skönt att någon bryr sig.. men det är ju klart skönast att ligga hemma i sin egna säng och må pyton, än i någon annans.


Nej, nu har jag skrivit på tok för mycket här..

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards