Nanooks

Alla inlägg den 25 november 2010

Av Jessica - 25 november 2010 13:57

Hej


Ja dem senaste dagarna har jag varit hemma hos mina föräldrar.

I Tisdags skulle jag baka Lussebullar hos dem, men deras bakmaskin fungerade inte så det blev inget bak, istället gjorde jag rent fönstrena i köket och strök och hängde upp julgardiner. Och sen hjälpte jag till att montera och packa in lite medaljer.

På kvällen blev det en tur till Arninge där vi köpte lite hundgodis och en ny bättre reflex väst till Stella. Sen vart det lite småhandling på Ö&B då vi behövde Kattmat och sen slutade shoppandet i K-Rauta där vi köpte hem mer färg så vi kan måla klart i vardagsrummet och listerna.


Och ja, där hittade jag en ny kärlek.. en ny underbart vacker tapet som jag kände vi bara måste(!) ha i matrummet. Men tyvärr delade inte Johan den kärleken med mig så nu har vi en stor provbit uppsatt på väggen för att jag vill bearbeta Johan lite.. ;)

Tapeten

 

Igår vart det att baka Lussebullar,men jag tog med mig våran bakmaskin istället. Som tack för att jag bakat fick jag med mig hem en hel del lussebullar. Tusen tack! Under tiden degen jäste vart yttligare ett fönster fint inför Julen och jag skrubbade lite i hallen. *nöjd*


Nu hinns det inte bloggas mera, barnen vill ha mamma för sig själva en stund. Ha det bra allesammans! :)

Av Jessica - 25 november 2010 13:30

.. det snöar massor idag igen. :(


Ja, lite så känns det faktiskt det har ju ändå snöat i flera dagar nu, snälla sluta!

Jag vågar knappt köra hemifrån då vägarna är så ruskigt hala och fulla av nysnö så man ser inte vart den är som halast.


Idag har varit en lugn hemmadag, barnen vaknade tidigt.. som vanligt. ;)

Men Jennifer har varit ganska trött och har varit lite gnällig därtill, men det kan jag förstå senaste veckan har verkligen inte varit lung och sansad som vanligt.

Vid lunch klädde jag på mig, barnen och hunden varma kläder och sen pulsade jag mig upp till förrådet och tog fram våra två pulkor. Nu har jag just kommit hem från vår vanliga promenad runt stallet men idag blev det två pulkor jag drog istället för vagnen, och Jösses Amalia vad trött jag är! Det här var bra motion. ;)

Promenad i massor av snö. :)

Jennifer.

Jacob.

Har dekorerat om lite i köket, på Ö&B häromdagen hittade jag stora burkar med strössel, jag kunde inte hålla fingrarna i styr och kom hem med en stor burk Viol strössel och en liten burk Polka strössel.

Burken brevid hittade jag på Läkarmissionen för 20kr, den innehåller nu alla the-påsar.

Av Jessica - 25 november 2010 13:14

Nu har vi massor av Lussebullar i frysen, och troligen kommer jag baka ännu en gång innan Lucia. *nöjd*


Mammas Lussebullar.

 

Innehåll:

1l Mjölk              Russin, efter smak

200g Smör          2pkt Saffran, (eller mera)

100g Jäst           1krm Kardemumma

4dl Socker          2kg mjöl

Ägg till pensling

 

Gör så här:

1. Smält smöret och ha i mjölken, kolla med en baktemp att vätskan blir 37c.

2. Smula ner jästen i bakmaskinen och häll i vätskan, spara lite till saffran, när den har rätt temperatur och kör maskinen långsamt tills all jäst har upplösts i västskan.

3. Stöt Saffran i en mortel med Kardemumman och ha i lite av vätskan och häll sedan i bakmaskinen.

4. Sedan är det bara att ha i socker och mjöl (lite i taget) och till sist russinen. Bearbeta i maskinen i ca 5min. Låt sedan jäsa i minst 30min.

5. Bearbeta degen igen fast på bakbordet och gör bullar, flätor eller vilken form just du vill ha på dina saffransbröd.

6. Lägg dem under en bakduk på bakplåtspapper och låt jästa yttligare ca 40min. Sätt på ugnen på ca. 230grader.

7. Vispa ett ägg och pensla på bullarna och ha in dem i ugnen mellan 5-10min. Tog ca 6min per plåt för mig, men jag gjorde lite mindre lussebullar.

8. Låt svalna på galler under bakduk.

 

Hade gärna lagt ut ett foto på dem närmre 50st lussebullarna jag bakade, men det var snöstorm ute och jag ville åka hem, då jag hade bakat hemma hos mina föräldrar.

Så jag glömde helt enkelt att ta en bild.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards