Nanooks

Alla inlägg den 29 november 2010

Av Jessica - 29 november 2010 20:19

Korvstroganoff


1 Falukorv

2 Gula lökar

Tomatpure

ca.2dl Grädde

Svartpeppar

Salt

Persilja


Gör så här:

Skiva falukorven, hacka löken och stek detta.

Häll i grädde och kryddor och låt koka ihop.


Blomkålsris


1/2 blomkålshuvud

smör att steka i

ev lite kryddor (hade inte jag)


Gör så här:

Riv blomkålen på ett rivgärns grövsta sida. Stek sedan i ca 10min i lite smör, ha ev krydda i.

 

Servera gärna med lite sallad.

Jättegott var det!


Jag gjorde även lite vanligt ris men Johan t.o.m erkände att det gick bra med bara blomkålsris nästa gång. :)

Av Jessica - 29 november 2010 15:10

..och längtar ut.


 Dagen har gått långsamt, båda barnen är så risiga i magen att dem fått utslag på rumpan och dem stackarna är så ledsna båda två. Inte lätt att vara mamma när allt jag vill är att ta det onda från dem små, men jag gör vad jag kan och smörjer och byter blöjor stup i kvarten.


Jennifer har haft en jobbig rethosta hela natten, men nu hjälper inte inhalatorn och vio misstänker att den är slut. Så imorse ringde jag barnläkaren hennes och på väg hem från jobbet ska Johan hämta ut ny medicin. Fhv innebär detta att jag får sova inatt. *gäspar*


Det kliar i fingrarna på mig, jag vill städa, sy kuddfodral, sätta upp ljusstakar och måla. Målandet får komma först med Johan ska ta bort lite lister innan jag kan måla väggar och tak i vardagsrummet, jag vill ju så gärna bli klar någon gång, det är inte kul att leva i denna röra. *suck*


Igår plockade Johan ner lampan i taket och den har jag iaf målat lite så numera har den samma färg som listerna, men nu är det inte långt kvar tills att jag tar en pensel och börjar måla lite i taket. Men för husfridens skull är det bäst att jag låter bli, för både matta, tv, soffor m.m är kvar och det är lätt att spilla lite färg.


Kom och tänka på en sak igår, när vi var och handlade på Coop i Fredags såg Johan en mus springa i gångarna... ja, en mus. Usch!

Jag är inte rädd för möss, men att det finns möss inne i matvarubutiken känns väldigt ohygieniskt. Vad gör alla möss (en mus är svår att få syn på, tänk då hur många fler möss det finns där inne), när butiken är stängd och alla människor försvinner? Ja, troligen kalasar dem på all mat! Snacka om att jag skrubbar allt innan det äts hemma nu.


Vi åkte en tur till Arninge igår igen och jag hittade ett par perfekta varma vinterstävlar på Skopunkten, Johan hittade även ett par nya vinterkängor.
Vi var även in på Dressman dit Johan fått ett presentkort och där fann vi två nya tjocktröjor åt honom. Jag såg även en jättesnygg långärmad tröja som var svart, röd och grå. Han skulle passa såååå bra i den, men tyvärr hade dem inte hans storlek. :(


Efter Arninge bar det av till Lidl, där sprang jag in medans Johan och barnen väntade i bilen och köpte en julklapp (hittade den av en slump) och lite morötter och en blomkål. Blomkålen kommer väl till pass idag då jag ska göra lite korvstroganoff med blomkålsris (och ja, vanligt ris åt barnen och Johan).
Vi passade även på att ploga hemma hos Johans förälldrar och ge barnen lite mat innan det bar av hemåt igen.


Lite foton tagna under förmiddagen.

Ja, kallt är det ute, men det är en fin blå himmel och strålande sol. Jösses Amalia vad jag längtar ut! Jag vill gärna ta vår vanliga promenad och hälsa lite på hästarna. Men inte blir det något sånt när jag knappt kan sätta på barnen en blöja ens. *suck*

Jennifer och jag tittar istället stuktande ut genom fönstret.

Visst är hon fin min underbara tös! *stolt mamma*

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards