Nanooks

Alla inlägg den 26 oktober 2016

Av Jessica - 26 oktober 2016 10:00

Messidor

 

I Måndags hittade jag lite olika sorter av vitlök på Granngården i Rimbo, jag har velat testa två olika sorter och av alla sorter de hade valde jag dessa två "Messidor" och "Dukat".

 Lökarna kommer att åka ner i jorden under helgen när vädret ser lite mera lovande ut, jag kan inte direkt påstå att jag har lust at gå ut och plantera när det ösregnar dygnet runt. ;)

Såklart sätter man inte ner löken så som den är utan man delar och sätter en vitlöksklyfta i taget vilket förhoppningsvis blir till en varsin vitlök Juli/Augusti 2017, lite info kring dom är hämtat från Nelson gardens hemsida.

 

Dukat

  

Här kommer lite information om de sorter jag valt:

  

Messidor.

 

Pålitlig sort som alltid ger jämna och stora skördar. Mycket fin, mustig smak som gör den användbar i alla sammanhang.

 

Latinskt namn: Allium Sativum

Antal lök: 1

Lökstorlek: 60/80

Plantavstånd, cm: 15

Radavstånd, cm: 20

Växtläge: Sol

 

Dukat.

 

Det här är en vit, oljerik och medeltidig sort från Tjeckien med stora saftiga klyftor, cirka 5-7 per lök. Den har en fantastisk, het smak och är inte bara köldtålig och sjukdomsresistent utan kan även lagras under lång tid.

 

Latinskt namn: Allium Sativum

Antal lök: 1

Lökstorlek: 60/80

Plantavstånd, cm: 15

Radavstånd, cm: 20

Växtläge: Sol

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards