Nanooks

Alla inlägg den 11 oktober 2016

Av Jessica - 11 oktober 2016 20:25


Igår åkte jag med Jennifer till Barnmottagningen i Norrtälje för en återkontroll hos hennes Astma och allergiläkare, samt blodprov och vaccination.

 

Jag har lyckats övertala skolsköterskan om att ge Jennifers vaccin till barnmottagningen, samt hade bokat så dom kunde ta blodprover under samma besök som hon skulle få vaccinet så vi tog dessa två flugor i en smäll så att säga.

Jennifer är extremt rädd för att ta blodprov och sprutor i allmänhet, så denna gång hade jag gjort allt i min makt för att detta skulle bli bra.
På läkarmottagningen fanns det all tid i världen att ta prover och ge vaccinationen och på plats fanns en skötserska som var van vid spruträdda barn (hon var guld värd).

Så direkt när vi anmälde att vi var där bad jag om Emla plåster inför provtagningen och inom kort kom sköterskan och visade oss in i provrummet och berättade om dessa "magiska plåster" som gjorde att man inte kände någonting.. till en början var Jennifer tveksam men sköterskan var så positiv och framförallt lugn så Jennifer fick 3st plåster, en i varje armveck samt en på överarmen där hon skulle få sin vaccination.

 

Sen fick vi träffa läkaren där vi pratade om hur det gått sedan i våras när Jennifers astma var så dålig, nu med bättre mediciner upplever vi en stor skillnad och viktigast av allt, att astman är under kontroll igen. :)

Men vi disskuterade även våra misstankar om att det som hände i våras kan var tecken på allergi, så nu väntar vi på provsvaren som skulle kolla eventuella ellergier inom: hund, katt, björkpollen, timotej samt kanin.

 

Efter läkarbesöket (som Jennifer verkligen inte gillade, då det var en till läkare i rummet) så gick vi ut och mös i väntrummet i ca 40minuter i väntan på att plåstrena skulle hinna verka.

 

Sen kom sköterskan igen och vi gick in i provtagningsrummet, hon förklarade tydligt och återigen lugnt men positivt för Jennifer på ett ungefär vad som skulle hända och sa att vi alla hade en varsin uppgift.

Hennes uppgift var att ta blodprov och ge vaccinet så snabbt som möjligt, den andra sköterskan i rummet uppift var att först stötta Jennifers arm vid blodprovet och sen se till att hon hade en "spagetti-arm" samt hålla Jennifer i handen vid vaccinationen, Jennifers uppgift var att slappna av och att inte titta på vad sköterskan gjorde utan prata med mig och ja min uppgift var att prata om positiva saker med Jennifer såklart. ;)

 

Det blev så tydligt, lungt samt positivt att blodprovet blev klart i ett naffs, Jennifer blev helt paff! ;)

Sen var det dags för vaccinationen, som skulle kunna göra ont även fast hon fått ett Emla plåster, men likaså det gick i ett naffs och bäst av allt var inte att vi alla i rummet var paffa över hur bra det gått.. det var när Jennifer själv sa att hon var förvånad. <3

 

Jag är såååå stolt över att min modiga tjej gjorde dessa två saker på en och samma dag och inte ens fällde en tår eller blev upprörd och såklart fick hon en massa belöningar, två leksaker ur lådan av sköterskorna, en liten godispåse av mig i bilen (som hon delade med lillebror) och en valfri tiding från Ica. <3 <3 <3

 

Om man inte känner min dotter låter detta kanske som en barnlek, men med tanke på mina erfarenheter av provtagning de senaste åren var detta ett efterlängtat mirakel!

 

Under Måndagen var Jennifer dock väldigt snuvig och även fast hon inte hade feber så tog jag beslutet imorse att hon skulle få vara hemma från skolan, mest för hennes jobbiga snuva och hosta men även för att hon verkade så trött.

Vi hade en lugn dag hemma och när vi hämtade lillebror på eftermiddagen så somnade hon i bilen, ett tydligt tecken på att hon inte mår bra.

Tyvärr mådde hon sämre än jag trodde, då vi inte riktigt hann hem innan hon kräktes i bilen utan förvarning. :/

 

Det fortsatte i samma anda här hemma så tyvärr kan vi konstatera att min prinsessa blivit magsjuk. :(

Hon har mått lite bättre under kvällen och med tanke på att jag redan igår ändrade hennes medicinering till en som bättre förebygger vid sjukdom så tror jag (håller tummarna) att denna magsjuka är över här och nu, och inte fortgår i flera dagar som den ibland kan göra för henne.

 

Lillebror kommer såklart vara hemma de kommande två dygnen, just in case...

Nu håller jag verkligen tummarna för att det inte blir värre än så här och att vi andra klarar oss.

 


Något roligare är att mitt på dagen idag var jag ut till kycklingarna och lockade ut dom på trädgården och idag kom dom faktiskt ut och kikade runt lite! :)


 

Min dröm blev uppfylld idag.. höns som nöjda strosade runt i trädgården. <3

 

Kalle


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards