Nanooks

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Jessica - 3 oktober 2010 12:06

..ja, här lagas det Äppelmos i mängder!

 

Jag har haft den stora turen att ha föräldrar som har massor av äpplen över i trädgården både som fallfrukt och kvar i träden, den sorten jag plockat nu heter Gravensteiner, vilket är ett rött matigt höstäpple.

Okej, i normala fall skulle jag ha plockat deras Transparent Blanche men i år hade jag varken tid och det var en ganska dålig skörd iaf.

 

Nu till det recept jag ordnat med lite ihop-kok av ideer på hur man gör äppelmos, min mor brukar inte göra mos av ju denna sort äpple och jag ville pröva en ny variant och under processen ville jag pröva att smaksätta lite.. detta blev det lyckade resultatet:


Äppelmos med Kanel

 

 

6dl rensade äpplen

6dl vatten

9-10dl socker "i min smak". (0,5dl socker i Johans smak)

0.5 tsk Kanel

2 krm Askorbinsyra

 

Gör så här:

Skala äpplena och skär i klyftor. Koka upp vattnet och ha i äpplena som får koka tills dem går sönder, med denna sort äpple tog det lite över 10min*.

Mosa sönder tills moset fått önskat konsistens, med ballongvisp*. Tag av från plattan och vispa i socker, Askorbinsyra och Kanel. Koka upp igen, sila moset från vattnet och häll på rena burkar*. Äppelmoset klarar sig ett par veckor i kylen. Fryser du in i glasburkar tänk på att inte fylla burkarna helt.

 

Detta recept funkar förståss bra även utan Kanel, likasom man kan öka och minska mängden socker efter smak. Ju mer socker ju Sötare blir den, ju mindre desto mera syrlig blir den.

 

*Går förståss snabbare med tex. Transparent Blanche

*Vi har ingen ballongvisp så använde vanlig visp.

*Vi har inte så många glasburkar så valde att frysa in det mesta i fryspåsar med max 5dl/st.

  Då äppelmosen är väldigt varm trädde jag fryspåsen över ett litermått så jag kunde fylla påsen utan att bränna mig.

 Det blev bara 5dl st för att inte behöva slänga det mos vi inte hinner äta upp, vi är inte så många i familjen. Men när vi var många hemma hos mina förälldrar sparade min mor mjölkförpackningar som hon diskat och i dem hade hon fryspåsen och fyllde denna med ca 1l mos innan hon frös in. På det viset höll påsen och moset höll formen som förpackningen och var lätt att hantera. :)

 

Ps. Grundreceptet hittade jag hos "Söta Saker", se länk här på sidan. :)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards