Nanooks

Alla inlägg den 10 mars 2011

Av Jessica - 10 mars 2011 19:51

Jennifer och Stella busar.

 

Här har vi haft massor för oss, tänk vad mycket jag hinner med medans barnen är på Förskolan. ;)
När jag hämtat barnen så gick vi med en gång ut på promenad, den vanliga rundan runt hästhagarna och ladan men för att variera gick vi medsols idag.

Jennifer gick själv en stor del av promenaden och  det finns inget roligare, hon kan ju springa runt som hon vill, undersöka saker som pinnar och kottar och busa med både hunden och kissen.
 

Jennifer fnittrar o plaskar i pölen.

 

Idag var det dock lite blötare än jag tänkt mig, och när vi kom fram till en rejäl pöl vart det fart i benen på Jennifer, hon sprang fram och tillbaka i pölen och skrattade så pass mycket att hon nästan trillade omkull! :)
Katten tittade mycket undrande på henne och gick långsamt runt pölen och höll sig på säkert avstånd från Jennifer som plaskade på rätt bra.

Jag fick dra henne vidare från pölen och vi kan ju lungt säga att det var dyngsura skor och strumpor när vi väl kom hem.

Men tänk vad kul man kan ha, lite blöta fötter till trotts, det här var nog den promenad hon har skrattat som mest på under den här vintern iaf. ;)

 

Nu är hela familjen mätt och belåten efter middagen som blev Mousakka.
Johan vill gärna smaka på godiset jag gjorde idag också, ska slänga ut receptet imorgon när jag kan uttala mig om hur det smakade :)

Av Jessica - 10 mars 2011 19:48

En riktigt god och lyxig måltid som inte kostar många kronor och som är busenkel att laga.


Plommonspäckade Karren.

1st karre i bit
Kryddor- salt och peppar efter tycke och smak.

Soya

Smör

Katrinplommon


Sätt på ugnen på 175c.
Skär bort ev fett på karren, och skär sedan små hål där du stoppar in katrinplommon, ha den mängd du vill, jag försöker ha i så många jag kan då jag tycker att karren blir lite saftigare då.

Sen har du på smält smör, (jag använder vegetabiliskt flytande margarin), lite soya och kryddorna. Jag brukar ta en pensel och röra ihop det hela med och sen se till att marineringen kommer överallt.

Sen stoppar du denna med en termometer i sig mitt i ugnen i ca. 1,5-2h.
När den är 75grader i den tjockaste biten är den klar.

(Jag brukar ta ut den minst två gånger under tillagningen för att vända på den och ha på lite smör.)


Rösti

riven rå potatis

salt och peppar


Rör ihop potatisen med lite kryddor och har i en varm stekpanna, stek en "tjock pannkaka" tills den fått färg på båda sidorna.

För att vända på den tar du en tallrik som lock på stekpannan sen vänder du helt enkelt ner "pannkakan" i tallriken, har ner den i stekpannan igen och fortsätter steka den på andra sidan. (Försöker du vända på den med en stekspade går den bara sönder.)

Det tar inte allt för lång tid att steka rösti, och det är värt tiden för det är vansinigt gott! :)


Hemmalagad sås

Spad från steken som du silat i en tät sil.

mjölk (ca. 3dl)

mjöl (ca 2msk)

soya (efter smak, jag har ca 1-2msk)

salt

peppar


Du rör ner mjölet i lite av mjölken, när du rört ihop det har du i resten av mjölken och kokar upp denna under omrörning.

När den har börjat tjockna har du i spadet från steken och rör om, och låter småputtra på låg värme.
Sen har du i lite kryddor och soya efter smak, tänk på att smaka innan du kryddar har du många kryddor i spadet kan såsen lätt bli lite stark.

(Tips! Blir den lite väl tjock ha i mer mjölk och om den blir lite tunn går det att ha i mer mjöl men det blir lätt klumpar om man har i mjök i en varm sås så detä rinte att reckomendera.)

 

Jättegod middag som passar både som bjudrätt som vanlig middag!

Såsen och plommonspäckade karren har min käre far lärt mig att göra.

Röstin gör alltid Johan. :)

Av Jessica - 10 mars 2011 09:54

Jennifer som hellre går än åker vagn numera.

  

Jag har inte blvit sjukskriven inför risken att AF skulle motsätta sig att hjälpa oss. Men livet går vidare och några åtgäder är nu gjorda för att jag ska bli mindre pressad att söka omöjliga jobb. Sen kankse jag tycker att AF bara står för bortkastade pengar eftersom det är stört omöjligt att ens få tag i min arbetsförmedlare trotts ihärdiga försök från min kurators sida.

Jag kanske har fått fel uppfattning, men om det fortsätter så här kommer jag byta till Täby AF istället för Vallentuna AF som i mina ögon inte hjälper ett dugg.


Jag har haft lite funderingar på att kontakta närmast liggande hunddagis för att få en praktikplats om inte annat och jag tror någon läste mina tankar för igår kom det ut det perfekta jobbet för mig som just hundskötare på deltid och dagiset ligger här i Brottby!
Nu får ni hjälpa mig och hålla tummarna hårt att med lite tur kommer den här anställningen att bli min. *håller tummarna så hårt att dom börjar bli blå* 

 

Stella som har både täcke och reflexväst under promenaderna.

 

Jag och Johan lagade en riktigt god middag igår, det blev plommonspäckad fläskkarre med hemlagad sås och rösti. Gott värre!
Ska dela med mig av receptet på detta lite senare idag. :)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards