Nanooks

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Plommonspäckad fläskkarré med rösti

Av Jessica - 10 mars 2011 19:48

En riktigt god och lyxig måltid som inte kostar många kronor och som är busenkel att laga.


Plommonspäckade Karren.

1st karre i bit
Kryddor- salt och peppar efter tycke och smak.

Soya

Smör

Katrinplommon


Sätt på ugnen på 175c.
Skär bort ev fett på karren, och skär sedan små hål där du stoppar in katrinplommon, ha den mängd du vill, jag försöker ha i så många jag kan då jag tycker att karren blir lite saftigare då.

Sen har du på smält smör, (jag använder vegetabiliskt flytande margarin), lite soya och kryddorna. Jag brukar ta en pensel och röra ihop det hela med och sen se till att marineringen kommer överallt.

Sen stoppar du denna med en termometer i sig mitt i ugnen i ca. 1,5-2h.
När den är 75grader i den tjockaste biten är den klar.

(Jag brukar ta ut den minst två gånger under tillagningen för att vända på den och ha på lite smör.)


Rösti

riven rå potatis

salt och peppar


Rör ihop potatisen med lite kryddor och har i en varm stekpanna, stek en "tjock pannkaka" tills den fått färg på båda sidorna.

För att vända på den tar du en tallrik som lock på stekpannan sen vänder du helt enkelt ner "pannkakan" i tallriken, har ner den i stekpannan igen och fortsätter steka den på andra sidan. (Försöker du vända på den med en stekspade går den bara sönder.)

Det tar inte allt för lång tid att steka rösti, och det är värt tiden för det är vansinigt gott! :)


Hemmalagad sås

Spad från steken som du silat i en tät sil.

mjölk (ca. 3dl)

mjöl (ca 2msk)

soya (efter smak, jag har ca 1-2msk)

salt

peppar


Du rör ner mjölet i lite av mjölken, när du rört ihop det har du i resten av mjölken och kokar upp denna under omrörning.

När den har börjat tjockna har du i spadet från steken och rör om, och låter småputtra på låg värme.
Sen har du i lite kryddor och soya efter smak, tänk på att smaka innan du kryddar har du många kryddor i spadet kan såsen lätt bli lite stark.

(Tips! Blir den lite väl tjock ha i mer mjölk och om den blir lite tunn går det att ha i mer mjöl men det blir lätt klumpar om man har i mjök i en varm sås så detä rinte att reckomendera.)

 

Jättegod middag som passar både som bjudrätt som vanlig middag!

Såsen och plommonspäckade karren har min käre far lärt mig att göra.

Röstin gör alltid Johan. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards