Nanooks

Alla inlägg den 6 februari 2016

Av Jessica - 6 februari 2016 11:57

Alice tycker det är mysigt när barnen lämnar sina kläder i högar i hallen,

kan tyvärr inte säga att jag tycker detsamma. ;)



Nu har ännu en veckat passerat, om än något ovanlig här hemma, då det gick magsjuka på Förskolan så gick Jacob bara där i Måndags när jag skulle till tandhygenisten men sen fick han vara ledig resten av veckan och det funkade för här hemma har vi klarat oss från magsjukan. :)
 
Dock har jag varit småförkyld hela veckan men det har äntligen vänt och nu mår jag bra igen. :)
 
Jennifer var jättepositiv till skolan i Måndags, kanske för att hon fick ha en prinsessklänning och krona på sig. ;)

 
I  Måndags firade dom 100-dagars jubileum på skolan, dvs att barnen gått 100-dagar i skolan, det firas med en mysig start med högläsning med fröken och sen lite disco och efter lunchen fick barnen titta på film och äta popcorn och dricka saft. :)
Mysigt värre förståss men tyvärr så vart det lite mycket för Jennifer som hamnade i affekt så fort hon hoppade in i bilen, Måndag eftermiddag bestod av Meltdowns och vi som tur nog har märkt vad som fungerar är så pass lågaffektiva i bemötandet att utbrotten inte eskalerade allt för mycket.

 
Tisdag vart en sämre dag dock, efter många meltdowns så blir man trött och det märks verkligen på Jennifer som jobbade på ovanligt trögt och långsamt i skolan men mot slutet av dagen hade hon blivit lite gladare. :)

 
Samma spår har det fortsatt i med läxläsningen, Jennifer är jätteduktig men tappar lusten när hon läst halva boken ungefär men med lite muta om en godis efteråt så har vi fått henne att läsa det hon ska och hon får så mycket beröm att hon tycker det är rätt kul ändå. :)


Nu på Måndag är hon ledig från skolan för då ska hon och jag åka till Barnkliniken i Norrtälje för att påbörja utredningen om ev epilepsi. På kvällen är jag ensam med barnen då Johan ska hjälpa Farmor och Farfar med flytten till nya lägenheten, spännande värre! ;)

 
Tisdagen blir lika rörig, då ska Jennifer till skolan och jag ska direkt efter åka med Jacob till Logopeden, efter en snabb lunch blir det att åka till Skolan och lämna över Jacob till Pappa och sen ska jag åka med fröken, skolpsykologen och rektorn till Cereb för återgivning till skolan från psykologen som gjorde utredningen på Jennifer nu i höstas.
Det känns bra att kunna åka med och höra vad som sägs speciellt nu när vi har landat i hennes diagnos och man kan ta till sig lite mer av vad psykologen säger. :)
 
Det bästa hjälpmedlet mot Jennifers stress har vi upptäckt är hunden Stella, varje morgon ställer jag Stellas mat på blöt innan vi väcker Jennifer som får gå ner och ge hunden mat. Hon är betydligt gladare när hon har en busig och sprallig hund som vill ha hennes uppmärksamhet än när bara mamma vill att man ska gå upp inför skolan. ;)
Även på vägen hem från skolan nyttjar vi Stellas närhet, genom att Stella får sitta  i Jennifers knä i bilen, Stella är jättenöjd och sover så gott och Jennifer blir lugn av att klappa Stella och är på betydligt bättre humör när hon kommer hem än när Stella inte är med i bilen. :)

 

Idag är Jennifer fortfarande lite tjurig och lättstött men vi tar det lungt och håller oss hemma hela helgen så hon får återhämta sig inför nästa vecka. :)

Av Jessica - 6 februari 2016 11:41

Recept på Ljusa chokladbollar!




Ingredienser:

 

3,75 dl Havregryn

1,25 dl Strösocker
125 gram Smör

1,25 gram Oboy

1,25 tsk Vaniljsocker

0,25 dl Kaffe

50 gram Kokos

 

+ Kokos att rulla dom i.

 

Blanda alla ingredienser i en skål, jag blandar för hand men det blir bättre om man vispar allt till en jämn smet.


Rulla smeten till bollar. :)
 

Rulla dom i kokos (eller pärlsocker om ni frågar min make), och sen är det bara att äta! ;)
 


Detta bjöd vi Farmor och Farfar på nyss, när dom var här och hjälpte oss med varmvattenberedaren,

jag gjorde en dubbel sats och nästan alla gick åt. ;)



Hoppas ni har en mysig Lördag allesammans! <3

Av Jessica - 6 februari 2016 07:40

Hej

Som de flesta vet är det inte bara vår dotter som har diagnoser inom npf, utan även jag har det, och ibland hammnar jag i en bubbla där jag måste ta reda på allt jag kan om en sak.
Nu sker inte detta så ofta (tur nog då det är rätt tidskrävande) men det hände för ca 1v sedan då jag och barnen tittade på Emil i Lönneberga.
 

Min Asperger drog igång och helt plötsligt behövde jag läsa på allt om höns!

 
Så nu en vecka senare har jag lusläst allt på internet och även pratat med kommunen, (bara att prata med grannarna kvar), och på sikt kommer vi troligen skaffa hem ett par hönor, ca 5-6st. :)
 
Jag har lite meck med att göra om vår stora bod på baksidan till ett bra isolerat hem och sen måste vi bygga en rastgård som hönorna kan gå ut i även om vi inte är hemma, så lite fix är det kvar. ;)
Min tanke är att hönorna sedan kommer kunna traska runt fritt på vår baksida, vi har ju en rastgård på 400kvm med 2m högt stängsel men där kan dom inte å när vi inte är hemma och vakar över dom.


Jag har förståss kikat mycket på olika raser, vi får inte ha tupp så vi vill ha hönor som är av större slaget (då vi har katter) och dessa ska helst inte vara så ruvningsbenägna (onödigt om vi iaf inte har tupp), men de får gärna lägga många ägg och vara lugna, snälla, tillgivna men lite bossiga utan att vara ilskna.

Och rasen vi har valt ut är Australorp! :D

Australorp höna


Nu hänger det mer på ekonomin när vi kan köpa hem hönorna men jag håller tummarna för att vi kan klara det redan nu i sommar, vi planerar att köpa hem avelsägg och kläcka i äggkläckningsmaskin då det är rätt svårt att hitta denna rasen i närmaste områdena.


Jag uppdaterar här på bloggen om mitt framtida hönsprojekt, med allt från hönshus, rastgård till inköp. ;)


En trevlig överraskning trillade ner i vår postlåda igår också.. ett paket från en underbar släkting till mig och det som stod på utsidan av kuvertet stod en text som gjorde mig mycket nyfiken.. ;)

Nyfikna jag kunde inte hålla fingrarna i styr utan slet upp brevet med en gång och sen blev jag såååå glad!

Titta vad jag fick;


Tack Solveig! Bästa födelsedagspresenten jag kunnat få! ;)

Så nu har jag lite mer att läsa på... ;)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards