Nanooks

Alla inlägg den 10 januari 2016

Av Jessica - 10 januari 2016 15:44

Jag vet att vi har många katter och alla har en särskild plats i mitt hjärta, här kommer några foton på min underbara och unika lilla raring Olga.
 
Olga är född ute i en kattkolloni i Brottby, när jag kom till katthemmet var hon allt annat än tam, rent krasst hade jag ens försökt stoppa in handen i den transporten hon vilade i hade jag nog inte haft några fingrar kvar.
Men efter lite tid och tålamod fick jag henne att leka med mig, och innan jag visste ordet av låg hon i mitt knä mitt i leken där jag satt på golvet på katthemmet. :D

Nu tog det lång tid från att hon låg i mitt knä tills dess att jag kunde röra henne, vi tog allt i hennes takt och idag kan man knappt tro att hon varit förvildad, min raring kan jag klippa klor på och såklart pussa på magen utan att hon ens skulle tänka tanken att bli arg.
Olga är snällaste katten att ta med till veterinären också, men hon ogillar att åka bil så vi försöker hålla oss från veterinären i största möjliga mån. ;)

 
Nu i våras visade det sig att Olga blivit foderkänslig, och hade börjat få urinstenar, detta är under kontroll nu och hon äter numera speciellt foder, vilket kan vara lite trixigt när vi har en kattunge i huset som ännu inte får äta samma mat. 
 
Olga är den katten du aldrig kommer se när du hälsar på oss, hon är helt undebar och tam emot oss men ytterst osäker på andra människor och ligger oftast under en säng eller i en garderob tills dess att gästerna åkt hem.

 

Hon är nu ca 4,5år gammal och ännu blir pälsen lite längre och tätare för varje år, men hon har tur nog en päls som väldigt sällan tovar men hon behöver borstas ett par gånger i veckan nu på vintern när pälsen är så pass tät.


Som matte vet jag såklart vad Olgas absoluta favorit leksak är, och till jul sydde jag en drös med mynta hjärtan.
Ingen blir så glad över lite kattmynta som Olga. ;)

Av Jessica - 10 januari 2016 15:17

Tänk vad kul det är nu när barnen blivit så pass stora att vi kan få dom att delta i förberedelserna inför kalaset, sen håller vi det kankse på en rätt så där lagom nivå för att vår dotter inte ska tycka att det blir för mycket.

I Torsdags bakade jag och Jennifer bullar, hon var fullt koncentrerad på allt hon gjorde och var så duktig och glad att mamma tom fick en bild där hon log! ;)

Okej, jag erkänner för att få barnen att le på bild (inte så lätt) så har vi provat att dom ska säga ordet "rotmos".. men oftast blir deras munnar bara till ett "O".. så vi prövade ordet "fiskpinnar" istället, funkar bra eller vad tycker ni? ;)

 

Här slarvas inte med innehåll, mycket smör, kanel och socker ska det vara... alla verkar gilla bullarna, själv har jag ingen aning... jag är nämligen så ovanlig av mig att jag inte gillar bullar, har aldrig gjort det, men det är roligt att baka! :)

  

På Torsdagskvällen när jag var ute och gick långpromenad i kylan, så bakades det pepparkakaor här hemma, när jag kom hem nån timma senare så luktade det jättegott! :)
 
Sen var det Fredag och temperaturen höjdes från kalla -20 till mer lagom temperaturer runt -10/-15.
Äntligen kunde hunden följa med ut, (hon vägrar gå ut när det är mer än -15, vilket är förståeligt med tanke på att hon är en pudel och inte har någon päls som värmer), och vi hittade en ny promenadslinga som var på ca 5km, och denna var lite bättre plogad och därmed lättare  för Stella som inte gillar att gå i djup snö. 

 

 

Och med lite förberedelser kring kalase som blåsa ballonger, sätta upp girlanger och forma lite marsipanblommor så tog jag och Jacob oss en stund i köket tillsammans att baka mjuk pepparkaka, nåt han velat ha på sitt kalas sen han smakade den nu innan jul. ;)
 
Med grunden till tårtan klar så kunde vi sova gott med vetskapen att vi var ovanligt bra förberedda på kalaset. :)

Av Jessica - 10 januari 2016 14:55

Hej, här var det länge sedan jag hade tid att skriva något, men nu ska jag försöka göra ett par bloggar och berätta vad som har hänt senaste dagarna. ;)


 

I Fredags fyllde vår Prins hela 6år!
Jag förstår inte vart tiden har tagit vägen, men stor har han blivit nu vår fina pojke. <3
 
Inför födelsedagen visade det sig att hans nya intresse är Star Wars, nej, han har inte sett filmen... han vet inget om den tror jag iaf... ?! SJälv har jag typ ingen koll alls, har inte sett en enda av dom filmerna. ;)
Men i advent var vi och hälsade på stora kusinen och han hade mycket grejer med Star Wars och det räckte tydligen för att Jacob skulle bli intresserad. ;)
 
Så nu har han ett par små skepp, nån liten gubbe och en stor Darth Vader, snacka om att vi har en lycklig grabb här hemma. ;)


 
Vi firade inte så stort i Fredags utan jag  köpte hem en varsin bakelse och han fick välja middag, tyvärr röstades hans första förslag om "blodpudding" ner och vi kom överens om Tacos istället. ;D



I Lördags var det dock dags för kalas för familjen, vi bjöd på  tårta, bullar, pepparkakor, mjuk pepparkaka och lite gottis kvar från julen som mandelmassa bollar med nougat och trillingnötter. :)
Totalt blev vi 16 personer här som kalasade för Jacob, och han hade hur kul som helst med sina kusiner och byggde en bilbana m.m Några gäster blev kvar lite längre och åt middag och snackade ända till kvällen. :)

Supertrevlig dag, tack alla som kom hit för att fira vår Prins! :)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards