Nanooks

Alla inlägg den 4 juli 2011

Av Jessica - 4 juli 2011 12:10

Här på inackorderingen är det full ruljans, många djur är det som ska in resp. ut och det händer något nästan varje dag.

 

Igår förmiddag fick alla djuren rena burar, allt från hamster, marsvin till kaniner. Det märks att djurantalet har ökat för det tog sin tid att städa 10st burar och förbereda 5st för nya kunder.

 

Alla djuren mår bra, men vi har några äldre djur runt 7år som går lite knackigt och även några ynglingar som har lite tonårstjaffs emellanåt. Men det är härligt att ha lite variation på alla djuren, och alla är så fina och gossiga, endast två marsvin är lite fåniga och får "panik" bara man tittar på dom.

Men det har börjat ta sig även hos dom, jag kunde städa buren utan att flytta marsvinen igår och ena damen börjar våga äta fastän jag står brevid. ;)


Dagarna flyger förbi och då det var vått i gräset igår och blev djuren inne, men på kvällen var vi och handlade hem lite gottis så alla marsvinen fick frossa i sig lite vattenmelon igår.

Idag funderar jag på att beskära eken lite som ligger precis brevid marsvinsrummet, det brukar gå hem hos både marsvin och kaniner. :)


I Lördags började jag att ta itu med några av marsvinen som ska få lite spa här, dvs som ska få bad och klippas enl. önskemål från ägare.

  

Frasse före frisering, fast jag hade hunnit börja lite på nacken innan fotot togs.

Frasse efter frisering. Badet får bli en annan dag, det hanns inte med i Lördags.

 

Först ut blev Frasse, en Texel som skulle bli korthårig. Men jag hade inte hjärta att raka ner honom så han fick bli klippt med sax istället så numera är hans päls ca 1-1,5cm lång. 


Molly före friseringen.

Molly efter friseringen.

    

Näst ut blev Sheltien Molly som skulle få en page klippning.

Nu är det fortfarande ett par marsvin som ska bli friserade, men det hoppas jag hinna med i helgen som kommer. :)

Av Jessica - 4 juli 2011 11:34

Igår kväll lagade jag denna supergoda sommriga potatissalladen

som vi åt till lite varmrökt lax. *mums*


Du kokar bara lite färskpotatis, delar den i mindre bitar och låter svalna lite, den kan serveras ljummen som kall.

Blandar du ner en knippe skivade rädisor och en knippe hackad salladslök.

Sen gör du såsen på 3/4 creme fraishe alt turkisk yoghurt och 1/4 majonäs och blandar ner lite svartpeppar och 2-3 vitlöksklyftor (efter smak och tycke).

Missade nästan att skriva att vi klippte i en hel del dill också.


Jag gillar inte den köpta potatissalladen särskilt mycket, då den alltid simmar i sås och jag tycker potatisen alltid smakar så underligt så när jag gjorde min egna nu kunde jag ha på sås så det bara täcker potatisen och potatisen smakade som den skulle.


Både jag och Johan gillade denna hemmagjorda variant, receptet hittade jag hos bloggaren Underbara Clara.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards