Nanooks

Alla inlägg under december 2010

Av Jessica - 10 december 2010 17:47

Ja, så kan man lungt känna här hemma efter den här intensiva veckan som varit.


Måndagen började ovanligt tidigt då min bils batteri dött, detta hade Johan märkt kvällen innan tur nog, så jag fick gå upp vid 06:00 och göra mig och barnen klara medans Johan startade min bil med hjälp av hans bil.

Sen åkte jag och barnen hem till Mormor och Morfar och jag, barnen och Mormor gick en promenad i en massa snömodd, sen åkte Mormor med oss och vi handlade Julklappar på Toys´R Us i Barkarby.

Sen gick vi en snabbis genom Rusta och sen nyttjade jag två rabattkuponger på Kappahl där jag köpte en ny tröja och ett par byxor.

  

Foton från morgonens promenad.

Gulliga Nellie älskar verkligen lilla Jacob. :)

 

I Tisdags åkte jag åter hem till mina föräldrar igen, och Jennifer lämnades på Dagis.

Men inget intressant hände, jag jobbade en hel del i firman bara. Efter jobbet hämtade jag upp Jennifer och vi åkte hem till Farmor och Farfar på lite middag.


I Onsdags lämnades Jennifer på Dagis igen och jag åkte hem till Mormor och Morfar och lämnade av Jacob och vände till Habiliteringen.

Efter ett möte med min Kurator där så åkte jag tillbaka till Jacob och mina föräldrar. Jag fick under tiden ett samtal från Dagis att Jennifer var dålig i magen igen och att om hon gjorde ifrån sig en gång till skulle vi helst hämta upp henne.

Men det samtaletkom aldrig och hon gick hela dagen på Dagis.

Jag hjälpte min mor handla på Coop och dem allra sistajulklapparna är nu handlade till Michaela, Jennifer och Jacob.


På Torsdagen var något fel med Jennifer vad vet jag inte riktigt, hon sov hela dagen och ville inte ha något annat än vatten att dricka. På kvällen piggnade hon till igen och ville äta mat igen.

Jag tror hon är lik mig, att hon blir sjuk och kankse behöver ta igen sig efter stressiga dagar och bara sova ut. Detta märktes tydligt då hon blev så pigg och inte såg minst sjuk ut på kvällen.


Idag har jag städat på wc.n, torkat nosen på Jacob som blivit snuvig (*suck*), och sytt nya juliga kuddfodral till kuddarna vi  har i soffan, tvättat och diskat och just nu lagar jag och Johan lite middag.

Kuddfodralen.

 

Nu hinns det inte bloggas mera för stunden.

Hoppas ni får en Myyyyysig Fredags kväll! :)

Av Jessica - 5 december 2010 15:19

Ja, här sitter nu Johan och jag med varsin kopp kaffe(!), ja båda dricker faktiskt kaffe. Och förståss äter vi en lussebulle och dricker lite vit lättglögg till. *mums*


Johan har en liten ynka bit av taklisten kvar att sätta upp sen är vardagsrummet äntligen klart! Och vi är så nöjda med resultatet! :)

Efter att ha rådfrågat min svärfar Bror har vi beslutat att måla byrån vit och lite av "dekoren" brunt. Men det blir först till våren det.


Ikväll ska vi åka till Vallentuna och handla lite mat och hämta Johan och Jennifers presenter som vi glömt hos Johans bror Risto.

Sen får vi se om vi hälsar på Farmor Tarja och Farfar Bror ikväll eller om det blir i veckan.


Imorgon ska barnen fhv vara pigga nog att hälsa på Mormor och Morfar, tanken är att Mormor ska följa med oss till en leksaksbutik där vi ska hitta lite julklappar åt barnen. Jag ska ju köpa en del julklappar i år till bla. mina barn, dem två minsta syskonbarnen och Michaela, Annas dotter.


Något roligare att skriva om här har jag inte, vi pysslar hemma som alltid annars något intressantare har inte hänt.

Hoppas ni har en mysig 2:a advent allesammans! :)

Av Jessica - 4 december 2010 17:08

Idag var hela familjen och Farfar Bror till Morsta Gård och upplevde lite lantlig julstämning på deras Julmarknad.

Inne i deras stora lada fanns det massor av olika stånd med godis, mat, sockor, träslöjd m.m. och förståss var deras egna lilla mysiga butik/cafe öppet med massor av mysiga saker som dem gjort av fårskinn och koskinn m.m


Här är några kort som vart tagna under dagen.

Jennifer som fick rida på denna Islandshäst småfnissade hela vägen, och när detta kort togs trodde hon turen var över, men vi skulle rida tillbaka till ladan ni ser i bakgrunden. ;)

När vi tittade på fåren satt en man brevid med sina två barn som var ca 2 resp 4-5år (?).

Jag: Titta Jennifer vad är det här?
Jennifer utbrister då glatt: "Muuuuu"!!!
Mannen som står brevid och tittar på fåren med sina barn brister ut i skratt.. jag erkänner att jag skämdes lite men kan inte heller hålla mig för skratt.
Jag: Nej det inte kossor det är får!
Jennifer: Bääää! *mamma är nu nöjd*

Vårt vackra vinterlandskap.

Av Jessica - 4 december 2010 10:55

Hejsan


Här kämpar vi fortfarande med vårat vardagsrum, nu är nästan allt färdigmålat, några foder ska målas lite till annars är allt klart. Johan sätter nu upp nya kontaktuttag, lampknappar, vårt gamla och ett nytt element.

En ny gardinstång är väl en av dem få saker vi inte har hemma för att bli helt färdiga, vi tänkte köpa en ny gardinstång som är svart då det skulle passa in mer, taklisterna är hemma men inte uppe heller.

Foton kommer när vi är klara.. det kommer bli så fint! *nöjd*

Vardagsrumsbordet ska bli målat i vitt igen  i vår och då kommer vi även ha på klarlack för att färgen ska hålla och inte bli nerfläckad vilket vi har problem med nu. Efter mycket funderande kommer nog vår fina byrå bli mörkbrun, som alla foder och lister, istället för vit som jag först tänkt (blir lite mycket vitt med både tak, väggar, bord och byrå).

 

Jag har äntligen fått fram lite juldukar och ljusstakar och även ett fint juligt kuddfodral, resten av kuddarna tänkte jag sy kuddfodral till av dem tyger vi har liggande. Jag ska bara ta mig tid till det någon dag. ;)

 

Lite bilder på vår tomt.

 

Igår flyttade Märta och Margareta. Min magkänsla vid kontakt via mail och telefon sa mig att den här familjen nog inte riktigt visste vad dem gav sig in på, och tyvärr kändes det även så vid försäljningen. :/

Mannen som var med verkade vara toppentrevlig och ha bra syn på djur och djurskötsel tyvärr var det inte hos honom djuren skulle bo utan hos den lilla flickan och hennes mamma, och hennes mor verkade mest förskräckt över marsvinens storlek och burstorlek (fast jag sagt till om den via telefon?!) och hon ville inte ens klappa djuren. Dem har iaf fått två veckor på sig att lämna tillbaka djuren och få en del pengar tillbaka ifall dem tagit sig vatten över huvudet. Tyvärr måste jag säga att det känns som risken är stor att jag får tillbaka djuren. Synd för flickan och mannen som verkade hjärtligt intresserade av marsvinen. Men fhv har jag fel och mamman lär sig att älska dessa små sötnosar. :)


Annars blir djuren till salu igen innan jul, och troligen kommer även Sockan och Snorkfröken bli till salu även om det skär i hjärtat på mig.

Men dem stackarna verkar inte kunna stå emot mina gamlingar och dem har fått svårt att hålla vikten. Tror dem skulle behöva bo innomhus och få vara själva så dem kan få varsin mysrulle att värma sig i utan att behöv kämpa för att få ligga i värmen mot 6st andra fullt pälsade marsvin.

Nu matas det för fullt för jag vill inte sälja två tunnisar då dem ska få en bra start i ett nytt hem så upp i vikt är ett måste innan flytt. Men är du intresserad av två nakenmarsvin som är jättetrevliga och som behöver en engagerad ägare som haft marsvin tidigare, helst skinnys, så kontakta mig. Dem kommer kunna flytta så fort jag ser att dem har bra hull igen. Dock kommer dem kosta lite mer än vanliga marsvin, detta för att jag vill ha en seriös ägare då skinnys kräver mer än vanliga marsvin. Tillsammans kostar dem 500kr, då ingår som vanligt skötselråd, livslång support o garanti att jag tar tillbaka dem. Jag säljer dem ENBART om det nya hemmet känns rätt!

Jacob somnade så gulligt i sin säng igår. ;)


Nej, nu ska jag hitta lite varma kläder åt mig och barnen och packa skötväskan vi ska nämligen på Julmarknad på Morsta Gård´som ligger nära vårat hem. Där ska Jennifer få rida lite ponny och vi ska titta på lite hantverk och kankse köpa lite julfika. :)

Ska försöka fota lite och lägga ut bilder här senare idag. :)

Av Jessica - 2 december 2010 12:14

Hejsan


Ja, jag har ett problem jag absolut vill försöka lösa nu i vinter. Jag har fött två barn och gått upp ca 10kg mer i vikt än vad jag vägde innan, något som jag inte gillar då jag varken kommer i kläderna jag hade innan graviditeten och likaså för att min kondition och ork inte är densamma.


Så jag har klurat länge på ett "billigt" sätt att banta /träna. Men min karaktär är inte den bästa då jag måste hålla fingrarna i styr oavsett om Johan proppar i sig lite godis, chips eller whatever om kvällarna. *suck*

Men för att förtydliga, Johan får äta vad han vill, jag förbjuder honom inte att äta godis för att JAG ska banta.


Jag har nu börjat lite smått (ja, helt egentligen) att pröva en diet som kallas lchf, alltså ska jag inte äta kolhyderater av någon sort men mycket fett. Konstigt va? Tyckte jag med till en början men både min kompis Anna med familj likasom min syster följer denna diet och den verkar fungera bra.

Men det är kostsamt och lite krångligt att klura ut vad man får äta osv.


Nu tyvärr följde jag inte dieten till 100% första dagarna och effekten.. ja, 2kg upp i vikt istället! *panik*

Vad ska jag nu göra.. antingen följer jag dieten till 100% eller så skippar jag den totalt. Någon som har något råd i denna fråga?

Jag velar mycket och så länge jag velar kommer jag följa den till punkt och pricka för att se om vågen gör mig gladare om en vecka eller två.


Annars har jag faktiskt tagit mig i kragen på ett annat område än maten, tacken för detta ska nog gå till Cissi och Martin som gav mig den sista puffen som behövdes för att komma igång. *tackar!!!*

Jag tränar nu lite varje dag hemma, till en början mycket med hantlar, nu också med en motionscykel vi lånat av mina svärföräldrar.

Men det är inte alltid lätt eller roligt, men hittils har jag faktiskt märkt en förändring då jag orkade knappt cykla i en kvart första gången men nu igår cyklade jag i en hel timma delvis med hantlarna! *stolt*


Det jag vill fråga om här, i detta röriga inlägg är om ni har ett bättre sätt att hålla en diet, ett bättre alternativ, än denna lchf diet? Eller om ni mest av allt reckomederar just den.

Träningen har jag lite mer under kontroll nu, lite träning med hantlar och situps borde vara en början då jag även har som mål att cykla minst en timma varje dag. När barnen blir friska blir det förutom detta även en promenad varje dag. :)

Av Jessica - 2 december 2010 12:04

Jennifer hittade min nya mössa som jag köpte på Kappahl häromdagen, den ville hon förståss pröva och posa i lite inför kameran. :)

Hur charmerande får man vara? ;)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards