Nanooks

Direktlänk till inlägg 23 juli 2016

Tid tillsammans

Av Jessica - 23 juli 2016 22:40

Jag och min prinsessa efter vi varit hos frisören.
  

Hejsan

 
Här orkar jag inte skriva så mycket just nu, men min energi försvinner under dagarna med vardag och ett barn som mått lite dåligt och som kräver lite mer anpassning i vardagen än vanligtvis.

Men vi har hittat på saker tillsammans som att gå ner till sjön, spela pokemon go (vilket varit toppen för att få med min prinsessa ut på promenader, nu snittar vi ca 5km promenader varje dag), vi har busat i trädgården, handlat mat, hälsat på farmor och varit hos frisören och haft fina gäster på besök.
     

Vi har räknat ner dagarna tills familjen samlas igen och nu är det bara 1,5dygn kvar!

Imorgon tävlar min fina make Johan i Supermotard en sista gång innan han och Jacob kommer hem igen och vi hejjar såklart fast här hemifrån där vi följer tävlingen via Amigoo.se. :)

   

Igår åkte vi till frisören hos Vassa Saxar i Norrtälje, den frisör vi besökte för ca 6månader sedan, hon klippte både mig, Jennifer och Farmor Tarja.
Jennifer sitter inte så stilla vid klippningen men då hon fick titta på sin favoritfilm My little pony så satt hon snällt kvar på stolen med full fokus på filmen och brydde sig inte om frisören alls, vilket är toppen med tanke på att hon verkligen ogillar när man pillar på hennes hår och framför allt borstar hennes hår. :)
   

Häromkvällen grillade jag lite mat medans Jennifer hoppade bort lite överskottsenergi,

squachen kommer från vårat land såklart.

     

Jennifer har matvägrat nu när vardagen varit lite kämpig, men äntligen verkar det ha vänt efter nästan två veckor med  enbart risgrynsgröt morgon-lunch-middag så har hon börjat smaka lite annan mat igen och även om det vissa dagar bara varit smakprov har hon en dag ätit en tacos och igår åt hon en portion med pasta med skinksås vilket betyder att hon börjar må lite bättre. :)

  

Jag vet varför min dotter matvägrar, det blir så när det är något i vardagen runtom henne som stjäl all energi och då blir smaker och konsistenser för mycket att hantera och hon fastnar oftast för en viss rätt och vill inte äta annat än just det.
Förr har det alltid varit mina pannkakor som varit räddningen, men för första gången har hon fastnat för risgrynsgröt vilket jag kan tycka låter som lite hälsosammare än pannkakor.
Men för min spelar det ingen som helst roll vad hon vill äta så länge hon faktiskt äter något alls, jag vill inte bråka om något så banalt som mat, det skulle skapa större problem på lång sikt att tvinga henne att äta något som hon inte vill eller faktiskt klarar av att äta och som mest troligen skulle hon sluta äta överhuvudtaget och det är det värsta tänkbara senariot.

 

 Sjön Gisen 

  

Idag övades det på att simma med hjälp av nya badringen. :)

 

Idag fick hon en ny badring och den skulle såklart invigas direkt, så ikväll åkte vi ner till badet och sen vart det att bada i lugn och ro och bara njuta av det varma vattnet och att få ha stranden för oss själva. :)

Hon trivs så mycket bättre och vågar ta för sig mer när det inte är fullt av folk nere vid vattnet så vi har försökt åka eller gå ner till badet så sent om kvällarna som möjligt. 

 
Nu i veckan har vi varit ner hit varje dag, men jag har hittat den absolut bästa motiveringen förutom själva badet att komma ut ur huset och  det är spelet som är så omtalat i medier numera, Pokemon Go.

  
Det är egentligen rätt enkelt förklarat så här, att man mår bra av att gå ut och gå, man blir gladare och får både ur sig frustrationer genom att röra på kroppen samt så mår man bra av att komma ut i naturen och få lite nya intryck istället för att känna sin inlåst hemma med frustrationer och ångest.
Men det tar mycket energi att komma över tröskeln hemma, när det känns läskigt, jobbigt och ångestfyllt att gå ut i världen är det lättare att fastna hemma och vägra gå ut alls men spelet kräver att du går ut och rör på dig, vill du fånga pokemons måste du ut och gå, vill du kläcka ägget du fångat måste du 5km eller kankse bara 2km, och det är ju så spännande att se vad som kommer ur ägget och det är likaså spännande att se om du fångar någon ny sorts pokemon den här rundan.

 

Min dotter får spela spelet när jag är med, jag håller henne i handen och har koll på allt runtomkring oss som trafik m.m medans hon får hålla i telefonen som vibrerar när en pokemon är nära, jag är noga med att tala om att regler inte upphör när vi spelar, till exempelvis får vi inte stanna mitt på övergångssället bara för att telefonen vibrerar, vi får inte gå in till grannarna bara för att det finns en påhittad figur på deras tomt osv.
Numera kan min dotter följa en karta, hon kan mer om regler kring trafik och förhållandet till andra runtomkring oss och mest av allt har hon sett många andra barn som letat pokemons precis som vi gör och det gör att hon känner en samhörighet till dessa barn som hon inte känt tidigare och numera säger hon hej till flera vi möter på promenaderna!

 

Min dotter är fantastisk och jag är glad att jag fått dessa veckorna ensam med henne, vi har haft det lite kämpigt i perioder och jag är ingen supermamma som alltid kan lösa allt som uppstår men vi har fått ett annat band av att vara ensamma så länge. Hur sur/ledsen/arg hon än blir så vänder det snabbt och vi kan kramas och pussas och skratta tillsammans ganska kort efter och det är det som räknas.
Vi är starkare nu och det behöver vi nu när skolan börjar igen, min underbara Prinsessa börjar i 2:an om bara ett par veckor och det trodde jag aldrig hade varit möjligt i vintras, men vi har tagit oss förbi alla hinder och inte tappat fokuset på ljuset i tunneln och nu har vi kommit ut så mycket starkare på andra sidan. :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards