Nanooks

Alla inlägg den 31 juli 2016

Av Jessica - 31 juli 2016 21:24


Hönshuset under renovering.

 

Här har den senaste veckan flugit förbi på tok för fort, det har varit full rulle på både barnen och oss vuxna.
 
Barnen har lekt, badat, hoppat studsmatta och skrattat så mycket tillsammans och Jennifer min fina prinsessa har fått tillbaka aptiten och glädjen igen. Vilken underbar känsla när familjen samlas och alla pusselbitarna faller på plats och alla bara är glada av att vara tillsammans igen. :)

 

Efter lite prat i Måndags fick jag Johan med på tåget att fixa hönshuset så snart vi kan och på kvällen beställde jag hem våra efterlängtade ägg, jag beställde från den uppfödare jag har träffat på hönsmarknaden i Norrtälje i våras som hade de raser jag var intesserad av.

http://alltforhonsen.se/

Jag beställde 20 ägg, av raserna Australorp samt Welsumer, hon skulle samla ägg ett par dagar innan de postades så jag hoppas att dom kommer nu i början på veckan.

    

I veckan har Johan byggt på med hönshuset så nu ser man en enorm skillnad, nästan hela är isolerad invändigt nu, dörren har bytt ut (då myrorna tyckte att den gamla var en lämplig bostad) och fönstren vi fyndade begagnade i våras för 30kronor styck är nu slipade och lagade och det är nu utstkuret för dessa större fönster samt så har han sågat ut för hönsluckan.
Ja, mycket har min fina Johan hunnit med i veckan, men imorgon börjar vardagen och Johan börjar jobba igen så nu blir det lite uppehåll med hönshuset.
När sista väggarna blivit isolerade och alla skarvar fyllda och fogade så kan jag börja måla och det blir nog lagom dags för sådant tills när barnen är inskolade på Fritids nästa vecka.
 

I Fredags åkte jag och Jennifer till Granngården och köpte en värmelampsarmatur samt två värmelampor (säkrast att ha en extra hemma som reserv).
 

 

Och idag åkte äggkläckaren fram, nu har jag fullt sjå i att få den att hålla rätt temperatur men bara jag får in den rätt får den stå igång ett dygn innan det är dags för äggen att läggas in.

 

När äggen väl kommer hit ska dom vila ett dygn inna dom åker in i kläckaren sen får vi ha tålamod till dag 18 då jag kommer stänga av vändaren samt öka luftfuktigheten och sen hoppas vi på att få höra lite pip och få se raringarna kläckas kring dygn 21.
Efter dom kläckts får dom stanna i äggkläckaren ca 1dygn innan dom får flytta in i sin tillfälliga bostad som nog blir inne på wc.n här nere där dom får bo med värmelampa i ca 5veckor innan dom får flytta ut till hönshuset.
Under denna tiden ska vi hinna klart med allt bygg och fix som ännu är kvar där ute. :)

 

Det här är riktigt spännande, jag är faktiskt lite så där pirrigt glad av förväntan, nu hoppas jag att många kycklingar kläcks och att alla ska må bra. :) 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards