Nanooks

Direktlänk till inlägg 11 juli 2016

Underbara trädgård

Av Jessica - 11 juli 2016 14:42

Alice gillar vattnet i fågelbadet som husse gjutit fast i muren. :)

  

Här hemma har säsongen för köksträdgården verkligen kommit igång, nu skördar vi i stort sett varje dag allt ifrån smultrongubbar, squach, röda vinbär, potatis, spenat och rädisor. :)

  

Förra årets potatis har redan börjat blomma, nu är det inte långt kvar tills vi vkan skörda. :)

   

Vår backe full av potatis.

   

För varje sak som skördas frösås något nytt, men en av de mest oväntade sakerna i trädgården i år är nog vår något oplanderade potatisodling i backen vi fyllt ut och sått gräs i.
Här i backen växer det potatis så det räcker och blir över av resten från förra årets potatisar som jag grävt upp... känns ju lite roligt att dom tog sig även om det innebär att vi får så nytt gräs när vi väl skördat all potatis i backen. ;)
  

Jag räknade antalet tomatplantor häromdagen och upptäckte att vi har 25 stycken, tyvärr verkar det som att det mestadels är Romantica tomaterna som tagit sig, av Tigrella sorten har jag bara ett fåtal och den växer mycket långsammare också och är inte i närheten av att få frukter ännu.
Tomaterna vattnas med tomatnäring varje vattning och jag har även rensat bort massor av blad för att plantorna ska orka sätta frukter, förutom att ta alla små tjyvar som växer. Men det börjar löna sig, nu blommar nästan alla plantorna och vissa ser man redan lite tomatfrukter på. :)

   

Visste ni föresten det att allt frukt och grönt som har fröer i sig, tex. äpplen, tomater, gurka, paprika osv räknas som frukter och inte grönsaker?
Ibland läser man lite intressanta saker på internet, skälet att jag googlade på just detta var för att maken min inte trodde mig när jag sa att tomat är en frukt och inte en grönsak. ;)

   

Kryddlandet

  

I kryddlandet börjar det bli trångt nu, men till hösten kommer plantorna få flytta till nya landet invid altan och få gott om utrymme att bre ut sig. :)

I kryddlandet finns det; Oregano, Persilja, Mynta, Kattmynta och några fetbladsväxter.
Kattmyntan är den blommande växten och den är mycket älskad av alla våra katter, Alice sover mer än gärna mitt i busken och mumsar emellanåt på bladen. :)

Denna växt tänker jag låta bre ut sig rejält i nya landet, då det är där katterna mestadels är, den blommar tacksamt på sommaren och doftar riktigt gott. :)

 

Nya landet.
  

Här ser ni vårat nya trädgårdsland, Johan byggde en ny altan förra sommaren och har i år byggt muren som sedan ska putsas... fast vi får se om jag inte drar fram med en pensel inom kort och målar den vit istället för att låta den vara grå. ;)

 

Johan göt även fast fågelbadet så den ligger plant och invid den satte han fast ankaret vi fått av barnens Farmor och Farfar. Fint värre kommer det bli här när blommorna tagit sig och kryddväxterna sprider sina ljuvliga dofter. 
Nästa års projekt blir nog att bygga en egen grill med avlastningsytor. 
I bakgrunden ser ni en grön tunna, det är våran badtunna som vi faktiskt aldrig använt oss av, den kommer kläs in i trä och frächas upp på insidan, men det projektet tycks flyttas framåt varje år.. men om ett par två tre år kommer nog vårat projekt här vid nya altan vara klart. :)

 

Nu börjar det bli dags att blogga klart för stunden, då åskan börjar bli lite väl nära.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards