Nanooks

Alla inlägg under september 2010

Av Jessica - 22 september 2010 17:17

Här kommer lite bilder från när Tess, Jennifers gudmor, varit på besök.

Dessa foton är tagna när Tess var på besök sist, under en promenad bla då vi  som synes hälsade på hästar och avlsutade promenaden på vår tomt med Jacobs allra första tur i gungan medans Tess och Jennifer påtade i sandlådan.

Litemys vart det förståss på kvällen oxå.. ;)

Här är foton från ett annat besök av Tess, Jennifer fick sin 2års present som var mycket uppskattad! :)

Och lite foton på vår gossiga kisse som ville mysa med vår hund, kankse inte till Stellas stora glädje men dem såg ut att ha lite mysigt iaf. :)


Efter denna promenad är det nu ett måste att hälsa på hästarna, som vi annars bara brukar titta på, under våra promenader. Numer kommer alla hästarna travandes fram för att bli lite kliade när dem ser mig med stora tvillingvagnen,

mycket trevligt för oss alla. :)

Av Jessica - 21 september 2010 20:41

..blir det när jag vill överaska mamma med ett tjusigt hem! :)


Ja, min mor åkte in på sjukhuset i Fredags, sen har det vari en orolig vecka då dem till en början inte vetat vad som var fel. Men nu har dem hittat felet och hon har fått det "åtgärdat" men det tar nog bra lång tid innan alla elaka bakterier försvunnit. :(


För att hjälpa till så storstädar jag nu hemma hos dem, jag hjälper även min far med en del småjobb.
Jag vill att min mor bara ska koncentrera sig på att bli frisk och inte hur stökigt hemmet är, hur mkt disk som finns, all fallfrukt hundarna klämmer i sig osv.

Som min mor sa idag; "du gör julstädningen redan nu du". ;)

Pappa anklagar mig för attskrubba bort deras hem, men rent o fint blir det. :)


Ps. Tusen tack Farmor och Farfar, likasom ett stort tack till underbara Johan för all hjälp med barnen så jag kan finnas där för min mor! *kramar*


I övrigt h´änder en del på marsvinsfronten.

För en vecka sedan, så fick jag ett hemskt samtal från en marsvinsköpare.

Deras ena marsvin hade blivit ihjälbiten av grannhunden som rymt och slitit upp ute-buren och tagit ena hanen. Deras son såg tyvärr detta hända, och det finns inga ord att beskriva hur vansigt ledsen och arg jag blev när jag hörde detta.

Arg på ägaren som inte hade koll på sin hund, ledsen för deras sons skull som såg detta hända och som såklart var helt förtvivlad.

Nu hoppas jag dock att dem gör en anmälan mot hundägaren, men det är inte mitt val utan deras.

Dem har iaf en ny kompis hos Mia "marsvinshjälpen" som vi håller tummarna för ska fungera ihop med deras kvarvarande hane.

Tack Mia för att du hjälpte till i detta! :)


Sen har jag fått ett samtal om ett marsvin som jag sålt för något år sedan vars kompis avlidit, dem skulle återkomma om dem ville lämna tillbaka denna eller ha en kompis.

Ett liknande samtal fick jag idag av en familj som köpt två honor av mig för ca.2år sedan som ville lämna tillbaka dessa pga allergi.

Dessa två honor kommer tillbaka på Fredag, intressant nog visste dem inte vad marsvinen hette när dem köpte dem av mig och helt ärligt lät hon inte så intresserad av att prata om marsvinen. Men marvinen är varmt  välkomna tillbaka hit oavsett orsak förståss! :)


Nej, nu ska jag försöka hinna umågs med Johan lite, bilder och filmer tagna på sistonde kommer inom kort! :)

Av Jessica - 18 september 2010 15:55

..blev det igår för min Mor.


Ja, tyvärr har min mor gått och blivit riktigt sjuk, enklaste sättet att förklara är nog att om man ska ha "10" när man har inflammation i kroppen så har min mor nu "400"!!!
Det vart en rörig kväll igår då vi ville få in henne men hon tyckte hon kunde vänta, tur nog var det fart på mina bröder och mig så vi med gemensamma krafter fick henne att åka in med min äldsta bror.


Nu blir hon kvar ett tag då läkarna inte har en aning om vart inflammationen sitter och mamma är riktigt dålig. På Måndag ska yttligare en röntgen göras, fhv vet dem mer då.


Jennifer har också varit sjuk, igår var hon helt däckad och mest grät, nös och hostade. Hon låg mestadels i soffan bredvid mig och sov, när jag la henne i sängen så kom det upp en massa slem, så nu sover hon i upphöjt läge för att må bra. Men idag är hon pigg och bra busig fast hon fortfarande har feber, konstigt att hon orkar busa med tanke på att hon knappt åt något alls igår.


Två kaniner kom idag medans jag var på sjukhusest och hälsade på min mor, imorgon ska jag försöka hinna städa någon mer bur innan jag röstar och sen åker till min Far. Jag ska hjälpa till lite med att städa, diska, plocka upp äpplen m.m på tomten.


Mitt huvud känns helt tomt och jag har börjat få huvudvärk, lite väl mycket dramatik i mitt liv just nu känns det som.

Mest av allt hoppas jag nu att min Mor ska bli pigg och kry, och att läkarna hittar det som felar och åtgärdar det.


Jag ska blogga mer, har både filmer och foton som ska ut här, när jag orkar...

Av Jessica - 13 september 2010 20:47

…som började inne på toan med Jennifer som hostade upp slem. :(

 

Ja, nu har hon hostat varje natt i ca2 veckors tid. Varje natt måste vi gå upp och ge henne luftrörsvidgande inhalationsmedicin, annars sover hon inte alls, i helgen hostade hon lite mer än vanligt även dagtid och nu detta.
Jag letade reda på barnläkarens nummer och ringde så fort dem öppnade vid 08:15. Och döm av min förvåning jag fick tid redan klockan 10 idag. *nöjd*

Så slog en pling till Farmor Tarja och Farfar Bror och undrade om dem kunde vara barnvakt åt Jacob eller om Tarja ville följa med, och hon ville följa med.
Så lite frukost, på med kläderna och iväg och hämta Tarja och till läkaren.

Hon lyssnade på lungorna som lät helt ok, inget slem där, men i halsen var hon lite röd och ena örat började bli inflammerat. Så i förebyggande ska nu Jennifer äta Alvedon var 6:e timma i två dygn. Sen ska vi sätta in en kastrull med kokat vatten och Vics-salva i hennes rum i ca 30min, när hon somnat. Detta ska hjälpa för hennes andning, om hon ändå vaknar och hostar ska hon få sin inhalator och så ska hon dricka massor av vatten.
Efter dessa två dygn med Alvedon ska jag ta tempen på henne 3ggr per dag i fyra dagar, detta för att kolla att hon inte har samma temperatur hela dygnet, har hon det är något fel.

Jag skjutsade hem snälla Tarja som hjälpt till med barnen (Tusen tack!), och sen bar det av hemmåt igen.
Barnen sov gott i bilen så passade på att mata djuren innan jag bar in dem. Men jag fick inte Jennfier att sova så vart att sitta och pyssla vid matbordet istöllet, hon målade fint med kritor och tuschpennor, (hela hon är full av tusch). ;)
Sen tittade vi i några böcker och la pussel innan det var dags för lunch och Jacob vaknade.

En kort stund sov båda barnen och jag passade på att vispa ihop några maränger, vanliga och några med nötter i.  Om jag hittar ett rba recept på chokladsås (Cissi kan du skicka över erat recept?!) så blir det nog lite marängswiss till efterätt ikväll. :)

Fast så lång tid fick jag inte att pyssla, nu är Jacob vaken och härjar för sig själv medans jag bloggar ikapp här lite. ;)

Jo, måste tillägga här:

STORT GRATTIS till Tess!!!!! (Du  vet varför) *kramar*


Nej, nu måste jag snart börja med middagen, ikväll blir det stekta rödspätta fileer med kokt potatis och dillsås. *mums*

Av Jessica - 11 september 2010 20:45

Till en Höstmarknad i Åkersberga.


Vår lördag började som vanligt utan sovmorgon runt 08 på morgonen, men det bästa med lördagar är att vi kan hämta Jennifer och sen bara ligga och mysa och busa tillsammans! :)


Väl uppe ur sängen har Jennifer lärt sig morgonrutinerna, hon är så duktig och öppnar dörren åt Stella och på samma gång brukar, vanligtvis, katten smita in. :)

Sen är det dags att göra frukost, dagens bestod av hårdkokta ägg på mackan, med kaviar på för min del men Jennifer ville ah ostmacka och ägget bredvid. Till blev det Choklad, varm till mig och kall till Prinsessan. *mums*

Pappa Johan som är van att gå upp i ottan valde att gå ut och jobba lite i trädgården, Jennifer var inte sen att hänga på hon hämtade sina stövlar och jacka och gav dem till mig. ;)
Eftersom Johan tog med sig Prinsessan ut så passade jag på att städa här inne istället., vi skulle ju ändå få över fint folk på eftermiddagen! :)

Jacob som alltid är trött efter att ha väckt oss tidigt på morgonen sov medans jag fick massa gjort jag diskade, plockade undan, och putsade några fönster och alla speglar.
Det fina vita bordet vi ärvt av Farmor Anna monterades ihop också, men döm till vår förvåning, bordet var om möjligt lite mindre än det vi hade innan, men detta var iaf mycket snyggare!  Ja, sökandet efter det stora fina lantliga vita bordet med iläggsskiva för när vi får gäster fortsätter. :)


Sen vart det något konstrigt i planeringen för just som vi skulle sätta oss och äta så kom Anna, Stefan och Michaela!

 
Jennifer fick sina 2-års presenter av dem, vilket var en stor grön duplo-platta och ett paket med duplo-figurer i form av djur och en flicka. Toppen leksak, detta gillar hon ju verkligen att leka med! :)


Michaela och Jacob var intresserade av varandra men det är bra mycket mera fart i lill tjejen i jämförelse med Jacob, men jag ska nog njuta av lugnet så länge det varar.
Anna berättade att dem skulle vidare till sina kompisar i Åkersberga och att dem skulle gå på en Höstmarknad som var där. Johan ville inte åka dit, men efter att Anna m familj åkte så pratade vi lite och vi kom fram till, eller jag dealade fram, att vi skulle gå på den där marknaden.


Så på med varma kläder på barnen och iväg bar det, men den marknaden jag hade i huvudet full med färska bär och frukter, hemmalagade sylter och marmelader och den marknaden vi kom till var inte detsamma.
Det var mest en marknad full av billigt skräp, men ändå kom vi hem med en del saker;

Tre par jättesköna varma knäsockor till mig att ha i vinter. :)

Några par strumpor åt Johan. :)
Ett jättesött par färgglada fingervantar åt Jennifer, hennes allra första par fingervantar och dem kostade bara 10kr! :)

Lite rökt korv med smakerna Hjort, Älg och vitlök. *mums*
Dem kostade 50kr/st med köpte man 4st fick man dem för 150kr. *nöjd*
Det enda ”dåliga” köpet  var ett par nya fina mörkbruna mjukisbyxor åt mig, för en sak är säker jag har inte en liten bak och har inte heller haft det sen jag var omkring 13år gammal, och dessa mjukisar hade inte stor bak nog. :)


Ja, väl hemma vart det att jag började laga lite middag, ikväll blev det ”fin” middag i form av Waffles, Entrecote, kantarellsås och broccoli. *mums*


Nu är all disk omhändertagen, diskmaskin igång, barnen sover, Johan är ute och pysslar och jag fick en lugn stund för mig själv, ganska mysigt att bara sitta och blogga i lugn och ro och lyssna på Lugna Favoriter. *myser*

Av Jessica - 10 september 2010 12:12

Jag läste ett bra skrivet inlägg av min bästa väns mor på Facebook, så bra att jag bara måste citera det här;


"Jogga och tappa tre kilo, smörj in och bli slät, fyll ut och bli rund, lyft upp och bli snygg. Fan vad trött jag e på att vi kvinnor ska vara till lags. Låt mig ha mina rynkor och bilringar i fred. DOM KLÄR MIG!!" citat taget av Nina

 

I diskutionen som kom upp nämndes namnen "kostcirklar och volanger" som alternativ till bilringar.

 

Och JUST SÅ känner jag!

 

Mina volanger är inte fula, missprydande eller något jag ska gå runt och må dåligt över. Dem är ju ett sätt för mig att visa upp mina två bästa prestationer här i livet, mina två fantastiska barn!

Jag har ju förutom dessa volanger även ett fult (fint?) ärr som jag inte ska skämmas över, jag ska vara stolt för detta ärr delar jag med så många andra mammor här i världen ,det är en gemensam upplevelse vi har och som vi alla ska vara stolta över.

Jag har så länge tänkt att jag är ful för min runda mage speciellt som jag var så smal innan jag har även skämts för det ärr som nu pryder min mage. Men inte längre!

Nu ska jag förbise dessa saker, för jag är inte ful, jag är en fin mamma som har världens finaste ungar!

Kläder går att köpa nya, och jag kan ha en tröja som följer min mage utan att skämmas när jag ser alla trådsmala tonåringar, för jag ska fr.o.m NU vara EN STOLT MAMMA MED VOLANGER!

Av Jessica - 7 september 2010 10:17

Ja, precis så är det.. vi har virus på datorn och på min mail, vilket nu ska åtgärdas då vår dator lämnats över till en kompis som ska ta bort allt skräp som bara skapar problem.

Min e-mail ska tydligen gå att åtgärda efter alla virus är borttagna, går inte det kommer två nya e-mail adresser att startas en för min verksamhet och en privat.

Tillsvidare så kommer jag dock inte ens in på mailen och vissa dagar inte heller ut på internet, så vill man mig något nås jag säkrast på mobilen.


Massor av foton från senaste veckan ska komma ut men pga avsaknad av dator att lada ut fotona på m.m så sker det inte förrens slutet av denna vecka.


Vid avsaknad av dator så menar jag vår "bärbara dator" då den stationära, som jag bloggar via nu, är bra seeeeeeeg. :/

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards