Nanooks

Direktlänk till inlägg 6 maj 2016

Playdate

Av Jessica - 6 maj 2016 20:31

Jag vill berätta något som hände tidigare i veckan och som känns så fantastiskt!

  

Vår dotter har lite svårt med relationen till andra barn, dvs hon har svårt att spontant hänga med  vänner i lekar eller ens våga delta även om dom ber henne, detta är en vanlig svårighet om man har npf.
 
Sedan vår fina tjej började skolan har det varit ett fåtal vänner över, det har hänt men det var över två år sedan det hände senast, nu när vi har haft ett jobbigt år bakom oss har det känts avlägset att ens överväga att  ta hem en vän efter skolans slut.

Energin har helt enkelt inte räckt till och vi har istället fokuserat på att få henne trygg i skolan och på rasterna, men det var här magin började för ett par veckor sedan...

  
Jennifer har knappt lekt med någon vän på rasterna på nya skolan och har mest känt sig utanför, men i och med att hon började på fritids så fick hon upp ögonen för en tjej som gick i 2:an och som varje dag hade med sig sina my little ponys.
Jag som alltid varit stenhård med att mina barn inte ska ha med sig leksaker till förskola eller skola tänkte om och det snabbt, Jennifer fick ta med sig en av sina ponnys med tydlig namnsignatur under (då jag vet vilken katastof det vore för henne om ponnyn försvann).
Och direkt hade hon en väg in i leken, en ponny blev snart två och numera är dessa ponnys en självklarhet i hennes ryggsäck varje morgon.

Ni förstår det var inte bara denna tjej i 2:an som gillade ponnysarna och numera har hon vänner i klasserna F1-2! Varje dag när jag hämtar henne på fritids leker hon med sina vänner och sitter inte för sig själv eller snurrar på snurrgungan tills hon mår illa, hon L E K E R!!!
 

Det tar på krafterna förståss att hålla sig social speciellt när man som hon eller tex. jag har en funtionsnedsättning som gör att vår energi tar slut betydligt fortare i en social situation.
Och när vännerna för ett par veckor sedan började be om att få hälsa på så tog jag det med ro, jag var osäker på hur Jennifer skulle orka med något sådant, hon har även i början under denna tid visat tecken på stress då hon inte hållt torrt i skolan alla dagar, men nu har vi löst den saken och med stöd från hennes fantastiska mentor så är hon numera torr igen.
 
Så i veckan vågade jag ta steget ut, jag lämnade med lappar med mitt telefonnummer, vår adress och bad Jennifer dela ut dessa till de vänner hon ville, hela fem vänner fick dessa lappar och redan samma kväll bokades första playdaten!
  
I Tisdags hämtade jag hem två fnittriga tjejer från skolan och sedan var Jennifers kompis här från 14:00-17:30, och oj vad det lektes.. jag tror varenda leksak åkte fram och så roligt dom hade! :)
Sedan kunde jag se hur detta tog på krafterna, tyvärr.
Kompisen som var med hem är otroligt framåt och social och för vår tjej är det svårt att byta aktiviteter för mycket men hon kämpade på och hängde på i de flesta leker hennes vän föreslog.
Men jag är snabb på att lära mig av mina erfarenheter så nästa gång kommer leken begränsas till max 2h, men Jennifer höll ihop den sista stunden även om det tog på hennes krafter.
Vid slutet på dagen var det dock inte mycket krafter kvar och hon sa till och med ifrån vid en aktivitet hon inte orkade med, jag som höll mig nära hela tiden lyckades styra om leken så Jennifer inte skulle få ett utbrott.
Utbrottet dröjde dock inte länge efter att vännen åkt hem och vi fick uppleva ett meltdown som vi inte sett på länge. :/
Men trots att detta tog på krafterna och även fast det slutade med ett meltdown så är både jag och min fina tjej såååå glada att vi vågade pröva och med lite bättre planering kommer nästa playdate förhoppningsvis sluta utan något meltdown alls. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards