Nanooks

Alla inlägg den 21 januari 2017

Av Jessica - 21 januari 2017 21:31

Aston älskar att vara med i allt jag gör, idag ville han hjälpa mig att plantera. ;)

 

Hej allesammans

 

Nu börjar jag sakta starta upp inför sommaren 2017, det första som planteras i det här huset är tomaterna.

 

Förra året testade jag två olika sorter, Romantica som jag drev upp på så som jag kommer visa er idag, samt köpta fröer av sorten Tigrella som jag drev upp som man brukar från frön, men i år blir det enbart Romantica tomaterna som får drivas upp här hemma då jag tyckte vi fick bra skörd av dessa förra året samt att de var väldigt goda!

 

Så här gör jag när jag driver upp dessa tomater;

 

1. Jag köper en förpackning i butiken och väljer ut ett par tomater som känns mogna och skivar dessa och plockar bort båda ändarna av tomten som antingen barnen eller hönsen mumsar i sig.

 

Skivade tomatbitarna

  

2. Sen fyller jag en kruka med 2/3 delar jord och lägger i tomatskivorna.

 

Så här ser det ut när jag lagt i tomaterna.

 

Se till att tomaterna är täckta med jord.

 

3. Fyll upp jord så det täcker tomaterna och vattna igenom med ljummet vatten.

 

Här står de nu redo att få en massa små blivande tomatplantor.

 

4. Sen täcker jag dom med en plastpåse, eller sätter dom i ett miniväxthus som ni ser i fotot nedan.
Ställ dom ljust antingen i ett fönster eller under en växtbelysning, mina får stå och trängas med mina Pelargoner, Kalanchoe och andra växter som står på tillväxt just nu.

 
Snart åker alla krukväxter bort härifrån för att ge plats åt fler frösådder som behöver drivas upp inför sommaren. 


De två krukorna samt de i miniväxthuset är mina blivande tomater,

med lite tur borde jag  kunna få minst tjugo plantor av dessa frön.

  

Inom ett par dagar kommer det börja mögla på jorden, sen kommer de små fröna slå rot och börja växa. :)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards