Nanooks

Alla inlägg den 3 januari 2017

Av Jessica - 3 januari 2017 20:17

Kalle och två av hans damer. :)

 

Jag har lite nytt roligt att berätta om våra höns, just nu i väntan på att våra damer ska börja värpa ägg samt om grabbarna tänker börja hålla låda så gjorde jag något lite busigt i slutet av förra veckan, jag beställde lite avlesägg som vi ska kläcka fram nu i vinter.
 

Förra gången vi köpte ägg blev det bara fem hönor av hela 22st ägg, så vi chansar inte utan köpte 20ägg även denna gången, jag hoppas det blir fler kycklingar än senast men det återstår att se.

 

Jag valde fyra olika raser denna gången;

 

8 st Isbar - med underbara gröna ägg

 

8st Cl - med underbara turkosa/blå ägg

 

2st Skånsk blomme - för att hönorna är så vackra, och denna ras kan ibland vara villig att ruva fram kycklingar, de ger vita ägg har jag för mig

 

2st Sussex - Ruvar gärna, ger vita ägg tror jag, denna rasen valde jag för att Prinsessan önskade sig det.

                        

På Fredag hämtar vi äggen och på Lördag kväll eller senast Söndag förmiddag åker äggen in i kläckaren, sen kör vi nedräknings tills beräknat kläck vilket blir av 3veckor senare.
  

Vi har även gjort en hel del förbättringar för hönsen nu under jullovet, de har fått halm på golvet istället för torv. Torv i all ära är bra till landen, men det dammade något förfärligt och gick inte att hålla rent, men halmen går lätt att städa varje dag och jag kan hålla av smuts på ett mycket mera effektivt sätt, de har såklart fortfarande ett torvbad hos sig som används flitigt. :)

 

Varje dag när jag krattat ihop halmen till en stor hög blir alla hönsen helt till sig, de vet att jag när jag är klar med städet blandar i lite gottis åt dom i halmhögen och sen har de något att sysselsätta sig med ett bra tag med att krafsa och leta gottis, jag slipper sprida ut halmen i rummet då de mer än gärna sköter den biten själva.

 

Johan har även kontruerat om våran lilla språngbräda upp till sittpinnarna, nu går de på brädan och det är ju alltid ett första steg till att få dem att sova på sina tänka sovplatser, men ännu är alla ytterst osäkra på vad mina fina breda sittpinnar är bra för och alla sover helst på golvet eller i sina reden. *suck*

 

De har fått två nya reden som sitter på väggarna, men vi fick ta ner dom  då de halkade i dem så nu ska vi konstuera om botten på redena så hönsen kan stå stadigt, sen ska de upppå väggarna igen.

 

Vi har fixat plastbyttor med lock för alla olika foder istället för att ha påsar ståendes överallt, en ny mycket större fodertunna är på plats och den lilla fodertunnan är redo att fyllas med kycklingfoder för våra kommande småttingar.

 

Jacob pysslade ihop gottis till hönsen i skolan

 

Sista veckan i skolan pysslade Jacob ihop en Julklapp åt våra höns, med lite kokosfett som smälts ner och sedan blandats ut med fågelfrön. Tyvärr tyckte inte våra höns att det var någon höjdare, men nästa år får vi göra lite flera sådana här och hänga ut till småfåglarna istället. :)

 

Hönsen har utegångsförbud tillsvidare, egentligen kan vi lika gärna släppa ut dom i deras lilla hönsgård vilket vi får göra nu när säkerhetsnivån inte har höjts men vi har valt att göra så här nu när det ändå blir så kallt att ingen av dom vill gå ut ändå.

Vi har beslutat för att stoppa eventuell smitta genom att enbart jag eller Johan får besöka hönsen, vi har speciella kläder som inte används till annat än skötseln av hönsen.

Kycklingarna kommer kläckas här inne under uppsikts såklart men får flytta ut till sin egna lilla boning i hönshuset när de är redo och på sikt kommer de såklart få flytta ihop med våra stora höns, men det får dröja några veckor så de hinner växa till sig lite först.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards