Nanooks

Direktlänk till inlägg 23 december 2016

Julafton

Av Jessica - 23 december 2016 23:35

 

Här sitter jag i soffan och klockan närmar sig tolvslaget, då är det Julafton men tyvärr är detta en av få jular jag inte känt så mycket julkänsla alls.
 

Huset är inte smockfull av glitter, lampor, tomtar och allt annat som jag brukar dekorera med, det fick bli en lite mer sparsam variant i år.

Men även om jag har valt att inte ens kika ner i hela tre kartonger fulla av julsaker så har vi fått lite julkänsla här hemma, igår och idag har jag pysslat lite.. granen dekorerade barnen och nu är den i alla möjliga färger som turkos, lila, guld, silver och lite däremellan, de finaste och ömtåligaste grandekorationerna fick vara kvar i lådorna då granen riskerar att bli omkullvät av två busiga katter. ;)

 

Jag la ner mest energi på att fixa lite med blommor nu dagarna innan jul, samt så åkte två dukar fram, något jag väldigt sällan använder även fast jag har mängder av dom och faktiskt älskar känslan av att se ett bord med en duk på.

Men med katter i huset så känns det oftast som mer jobb än glädje, när dukarna är fulla av katthår mest hela tiden, men med några jularrangemang så kommer känslan direkt.

När hyacinterna blommar kommer hela huset dofta av jul. :)

 

Idag var Johan jourledig så vi var hemma hela familjen så jag slog på stort.. haha, känns lite löjligt för i normala fall har jag gjort massor av godis och mat i god tid före jul men så har det inte blivit i år då jag helt enkelt inte orkat eller ens känt ett sug efter julgodis.

 

Men idag åkte en bamsestor rimmad skinka in i ugnen, många timmar senare åkte den ut för att svalna och sen griljeras och nu ikväll blev det en försmak av julen med nygräddad julskinka till middag. <3

Sen har jag lagat favoriten av favoriterna av alla julgodisar, lakritskola med lite salt. *mums*

 

Och otroligt nog kom suget att testa nått nytt, varje år brukar jag göra någon ny variant av godis och i år fick det bli en enkel variant av ckokladbräck i två olika varianter.

-chokladbräck med ituklippta döskallar med lite flingsalt

-chokladbräck med krossade turkisk peppar och lite flingsalt.

Blev rätt gott, och var enkelt att göra.

 

Bräck med döskallar

Man smälter choklad, klipper döskallarna i små bitar, jag delade upp de röda och de svarta, sen brer man ut chokladen på ett bakpapper och strör över godiset, sen strödde jag lite flingsalt över och stoppade in i kylen så det stelnade. Sen bryter man av små bitar och så var det klart. :)

 

Bräck med turkisk peppar

Med den turkiska pepparn gjorde jag som så att jag krossade en handfull med karameller och när chokladen smält rörde jag i lakritsen och sen bredde jag ut det på ett bakplåtspapper och sen lite flingsalt på och in i kylen för att stelna. Sen är det bara att bryta till små bitar och njuta! ;)

  

Snart är det julafton och vi ska ut på äventyr, det är både roligt, spännande och lite jobbigt.

För min del är det jobbigt när det inte är precis så som när  jag växte upp, då skedde sakerna i en viss ordning varje jul och för mig med asperger och ett stort behov av att allt är detsamma var det utmärkt, men när man firar jul med andra familjemedlemmar än de jag växte upp med blir det såklart inte på samma sätt och jag är helt okej med det, men det tar lite på min energi att inte ha koll på exakt vad som ska hända och i vilken ordning.

 

För prinsessan har det sett ovanligt lovande ut i jul, hon har inte stressat sönder, men många frågor om vad som kommer hända osv kommer stup i kvarten, mycket kring det här med tomten.. kommer han hit innan vi åker? Kommer han komma dit vi ska? Kommer han inatt? När får vi öppna paketen? om det ligger paket under granen får man öppna dom direkt eller måste man vänta? När ska vi åka? Vad ska jag ha på mig? osv osv.
Så för att ta bort den största stressen så har vi beslutat oss för att tomten kommer inatt, han har fått lite kakor och mjölk och ett fint brev från Prinsessan och en fin teckning av Prinsen.

Paketen ligger där han smulat med kakorna och druckit av mjölken, så vi kan klart och tydligt se att han har varit här inatt, två katter är instängda för att inte de ska busa loss med banden på paketen. ;)

 

Paketen som ligger framme får öppnas direkt såklart!
Och sen tar vi resten av paketen på förmiddagen om det ser ut som att vi inte kan vänta, men kan paketen vänta utan att det ska bli panik så åker paketen med till julfirandet och öppnas där.

 

Vi har en plan helt enkelt! ;)

  

  

Nä nu har jag suttit här i en halvtimma och bloggat när jag borde ligga i sängen och sova, så god natt allesammans, eller god morgon till er som läser detta först på julafton och är kloka nog att sova vid den här tiden.


Och såklart ha en God Jul allesammans! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards