Nanooks

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2016

Jobbig vardag

Av Jessica - 15 augusti 2016 21:36

Hej

 

Jag har inte skrivit här så mycket mest för att jag inte haft tid men även för att jag inte orkat, här hemma har det hänt mycket sedan jag skrev här senast.

 

Jennifer och Jacob har börjat på fritids, det har gått jättebra för Jacob som har fått gott om vänner och trivs som fisken i vattnet!

 

Men inte lika bra för min Prinsessa som inte klarar övergångar så bra, det tar så mycket energi och nu är allt annourlunda än innan... en ny resurs som hon ska lära känna, nya rutiner från sommarlovet och att börja på fritids, lillebror är där och vad innebär det egentligen?,ska dom bara leka tillsammans?, kan han leka med någon utan henne?, kan hon leka eller pyssla utan att han är med?!

Ja mycket är det samtidigt och sen så vart det lite tokigt, det finns tre toaletter på skolan där hon brukar gå, men hon har såklart en favorit.. just denna var låst första dagarna, tur nog blev den upplåst och nya toalettscheman är uppsatta som jag tagit med mig så nu har den biten löst sig.

 
Men så var det den där biten med rutiner.. att hon ska få stöd att gå på toaletten innan lunchen, men det brast lite i början, och dom frågade henne om "hon varit på toaletten och tvättat händerna?"
Jo, men det har hon så hon nickar.. för frågan var så otydlig..
när jag fick det återberättat förstod jag direkt vad som hänt.. ja innan dom berättat klart, för jag känner min prinsessa väldigt bra.
Hon hade inte blivit påminnd om att gå på toaletten utan bara om att tvätta händerna, så hon missade att gå på toaletten och pedagogen tyckte att hon kunde äta lunchen och sen gå på toan..

Jennifer kan man inte rucka på när det kommer till rutiner, hon brukar gå på toaletten FÖRE lunchen och inte ETFER.
Så tja, hon vägrade, såklart. Och valde att hålla sig ända tills hon kom hem. Tokigt värre men nu har dom fått tydligare instruktioner på hur dom ska bemöta henne om det händer igen.
Bla. att om dom missat så vara lugna och positiva men göra om och göra rätt.. dvs backa bandet och gå på toaletten och sen återuppta lunchen igen, och inte vänta tills efter maten.

  

Men sen var det den här biten med första skolveckan, den börjar först nästa vecka men Jennifer oroar sig redan.
Hon och jag har pratat mycket om hur det blir sådär i början, vad kommer hända, kommer det bli rörigt? Finns mamma med hela tiden? osv osv

Så efter en jobbig helg med utbrott, tics och flera andra tecken på stress har jag beslutat att slå på stoppknappen!

Jacob kommer få vara med i skolan nästa vecka, han längtar och ser verkligen fram emot varje dag.
Men Jennifer får vara ledig, den där första veckan när inget är som det ska, när det är nya elever i klassen och det är jippon, utflykter och övernattningar.. nej, hon får vara hemma med mig och ladda batterierna inför vanliga skoldagarna som börjar veckan därpå.

Dagen då hela skolan åker på läger får pappa vara med lillebror medans jag och Jennifer åker till Skansen och bara myser.
 

Jag har lärt mig det senaste året att läsa av min dotter och det är inte värt att köra slut på hennes energi innan skolan ens hunnit börja, hon får en mjukstart nu då hon går på fritids och får egentid med sin resurs som verkar jättebra och lyhörd.

Förra veckan gick barnen 08:30-13:00 men denna veckan går dom 08:30-15:00.

Idag var det lite jobbigt på morgonen men två av pedagogerna lyssnade in mig och Jennifer (som låste sig helt i början av panik) och gav oss utrymme att bara varva ner och pyssla med lillebror och resursen och med hem från fritids idag kom den fina pärlplattan som hon började göra i mitt knä när det var som jobbigast men som hon avslutade i sin resurs knä när det kändes bätte och mamma kunde få åka hem. 
 

Jag har haft lite problem med mina ägg som jag har beställt, vilket tyvärr stjäl mycket onödig energi från mig (det märks att jag har asperger emelleanåt, jag kan inte hantera besvikelser särskilt bra).
Jag vill inte gå in på allt strul men nu är äggen på väg hit med posten, så nu håller jag tummarna att posten sköter sig så mina ägg kommer hel och fina nu i veckan. :)

 

Hönshuset är det mycket jobb med varje dag, jag  har stått för största delen av målandet.. dvs jag har målat nästan hela hönshuset på utsidan (utom allra högst upp då jag är så höjdrädd att jag vägrar stå på höga stegen).

Igår spacklade Johan insidan och ikväll var jag ut och slipade.. gissa om man blir gråhårig av att slipa spackel i hela huset... ;)

 

Imorgon borde jag kunna börja måla insidan, det får bli ett par vändor med färg och torktider däremellan innan Johan kan fortsätta med bygget men nu har vi hunnit långt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards