Nanooks

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2016

Snålröra på squach

Av Jessica - 9 augusti 2016 07:27

Förberedelser för ugnen.


Snålröra receptet kommer från bloggen "Skillnadens Trädgård".

http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/


Min variant av receptet:

5st stora mogna tomater
2st squach (jag har använt en i större storlek och en i medelstorlek)

5st mindre gula lökar från vår trädgård

2st stora köpta gula lökar
(ca 6-7st lökar i normalstorlek är lagom, färg och sort spelar ingen roll, använd var du har hemma!) 

2st vitlök, använd alla klyftorna ur dessa vitlökar

Olivolja

vinäger (jag har använt vitvinsvinäger)

honung

salt


Gör så här:


1. Sätt ugnen på 125-150grader
2. Klä en djur ugnsplåt med bakpapper så det täcker kanterna

3. Skala och dela Squachen i mindre bitar, lägg på plåten

4.  Klyfta tomater och lökarna och lägg på plåten med skalade vitlöksklyftor

5. Ringla på några matskedar Olivolja och Honung

6. Skvätt över lite vinäger och salta

7. Baka grönsakerna i mitten av ugnen i ca 2,5 timma. Rör om då och då.

8. När de är  klara häll över dom i en skål och mixa till en slät smet.

9. Låt svalna och frys in.


Denna röra passar utmärkt till det mesta, från grytor, gratänger, köttfärsås, soppor osv.
Eller som ett pålägg, bara att bre på mackan och njuta! :)


Jag ändrar receptet efter säsong, ta vad du har, morötter, chilli, paprika, aubergine... ja precis vad du känner för.
Krydda sedan vid tillagningen.


Vi gör ca 1-2 omgångar snålröra i veckan numera, så vi kan njuta av våran skörd även under vinterhalvåret. :)

  

 

Färdigmixade resultatet. :)

  

 

Vi gjorde köttfärssås av vår första omgång snålröra, mycket gott! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards