Nanooks

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2016

Sommarmånaden Juli är nu över

Av Jessica - 4 augusti 2016 10:00

Nu har det börjat blomma rejält i mina krukor, denna kruka vart jag mest nöjd med i år,

blir nog att göra samma plantering nästa år. :)

(Krukan har Johan fått gratis av en kund under tiden han var snickare och jobbade ute i skärgården.)

    

Det  känns lite sorligt att sommarmånaden Juli ligger bakom oss nu, men än är det lång tid kvar att njuta av trädgården, skörden och livet utomhus i solen innan kylan kommer.

 

Nu har min trädgård verkligen kommit igång, jag skördar ca 10stycker squach i veckan, morötterna börjar bli klara, sockerärtor har vi ätit varje dag och kommer kunna äta ett bra tag till, löken skördar vi lite allteftersom dom växt på sig, jordgubbarna har nu kommit in i sin andra omgång med skörd, röda vinbären är nu rensade och infrysta, och alla mina 25 tomatplantor har gott om frukter! :)


 




Mina Tigrella tomater har rejäla frukter, och vackra även fast dom inte fått så mycket färg ännu.

Och jag som trott att jag haft mestadels  Romantica tomater har fått tänka om det är nästan lika många plantor per sort vilket är riktigt roligt!

Ska bli spännande att se vilken som passar våra smaklökar bäst. :)

  

Mina Romantica tomater har mängder med frukter, nu väntar vi bara på att dom ska bli solmogna.

 

 

Broccolin.
Stora och fina blev dom, men kräsmagad som jag är uppskattar jag inte att kållarverna bosatte sig i dom och flöt upp när man kokade dom trots att jag sköljt och rensat dom noggrannt.. nej, det tar nog lång tid innan jag testar kål-sorter igen.
Men vem vet om två åt kankse jag har laddat upp nog för att göra ett nytt försök men då ska jag ha turex medel hemma mot kålflugor och ett nät att täcka in kålen med.

 

Sockerärtor, aldrig odlat förut men ett måste kommande år!

 

Lite av min köksträdgård, gul lök, morötter (både harlequin samt sommarmorötter), bondbönor, sommarpotatis, squach, och i bakgrunden mina jordgubbsplantor.

 

Nyzeeländs spenat, godaste spenaten om man frågar mig. :)

 

Squach

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards