Nanooks

Direktlänk till inlägg 2 april 2016

Planerna för hönsen

Av Jessica - 2 april 2016 12:20

Här kommer lite sammandrag om våra planer för hönor under 2016.


Efter att vi varit på Hönsmarknaden förra helgen har jag planerat lite för hur vi ska göra med hönshuset samt vilka raser som är aktuella, då jag fortfarande vill ha Australorp hönor så har jag begränsat mig till större hönor i andra raser som skulle passa att gå med Australorperna.

 
Nu lutar det åt dessa raser:
1. Australorp, hönan väger ca 2,5kg och lägger ca 260st ägg/år som väger ca.55gram och är ljusbruna/beiga.
2. Isbar, hönan väger ca 2-2,5kg och lägger ca 250st ägg/år som väger ca.60-65gram och är gröna.
3. New Hampshire, hönan väger ca 2,2kg och lägger ca 300st ägg/ år som väger ca.55-60gram och är bruna.
3. Wayandotte, hönan väger ca 3,1kg och lägger ca 200-220st ägg/år som väger ca.55-60gram och är bruna.
 
Jag kommer nog bara ha tre raser så jag kommer välja mellan New Hampshire eller Wayandotte, båda lägger bruna ägg och det vore roligt med tre olika färger på äggen. :)


Alla dessa raser är större och då hönan väger så pass mycket så flyger de inte allt för bra, alla verkar lite lugnare än mindre raser som kan bli flaxiga och flyger bra och ingen av raserna ruvar på äggen allt för gärna även om det såklart kan ske och då hönorna är så pass stora kommer katterna inte våga röra dom.

 
Vi kommer dela av hönshuset något och då har vi ändå gott om plats för ca.10st hönor samt förvaring för torv, halm, foder och annat som kan behövas till hönorna i samma hus.
Jag har planterat lite tåligare buskage i hönsgården nu i veckan där dom kan krypa in och gömma sig varma dagar, sen har Johan och jag pratat lite om hur vi ska rovdjurskydda deras egna hage där dom kommer vara på dagarna när vi inte är hemma.


Hönshuset kommer förhoppningsvis vara klart så jag kan beställa ägg senast i Augusti men det kan även bli senare, då borde kycklingarna ha blivit stora nog under hösten för att klara av vintern innan dom börjar värpa till våren 2017. :)

 
Då vi kläcker själva med äggkläckningsmaskin istället för att köpa vuxna hönor eller kycklingar kommer det bli både hönor och tuppar (detta har vi förståss räknat med) och de tuppar som blir hoppas vi inte börjar gala i första taget (då vi inte får ha tupp) så de kan få leva ett riktigt bra liv i ett par månader innan de blir slaktade och blir till mat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards