Nanooks

Alla inlägg den 15 januari 2017

Av Jessica - 15 januari 2017 19:43

Dagens godistårta, med mönster inspirerat från Trivial Persuit spelet.

  

I eftermiddags hade vi kalas för Jacob igen, men denna gången med närmaste familjemedlemmarna.

Tårtan igår vart inte så populär så idag tänkte jag om, med lite tips från bästa vännen Anna och gjorde denna goding lite inspirerad av spelet Trivial Persuit i utseendet.

  

Jag vart riktigt nöjd med utseendet samt att det inte blev så mycket godis på som igår och den verkade uppskattad för nästan hela tårtan gick åt i ett nafs.

Jag som inte är så förtjust i tårtor suktade verkligen efter att ta en bit, men lyckades hålla fingrarna i styr även fast det tog emot. Kakorna verkade gå åt de också, jätteroligt när det jag bakar uppskattas och äts upp särskilt som jag hellre bakar bakverk än äter dem.

    

Godistårta

   

Ingredienser


1l Grädde

ca 3dl hallonsylt (hade i den jag tillagade igår med hallon och syltsocker)

1,5 paket fingers kakor

2/3 delar av ett paket med ljus tårtbotten

1/3 del av choklad tårtbotten

ca 3-4dl vaniljcreme

Smarties

 

Gör så här.

  

1. Lägg första ljusa tårtbotten på ett fat och bred över vaniljkräm, snåla inte!

2. Vispa ca 1l grädde

3. Vänd försiktigt ihop 5dl grädde med 3-4dl hallonsylt (hemmalagad är godast och blir lite syrligare än köpt)

4. Bred över hallongrädden på chokladkakan, återigen snåla inte!

5. Sätt på sista ljusa locket på tårtan och bred grädde över tills den blir helt vit

6. Lägg ut fingerskakorna samt smartisarna så som du vill ha dom

7. Ha i den grädde du har kvar och spritsa lite fint mönster runt nedre kanten så döjer du eventuella skavanker plus att fingerskakorna sitter kvar bättre, jag spritsade även lite vid skarvarna ovanpå och la dit lite blommigt strössel så det skulle påminna om små blommor.

 

Låt stå i kylen någon timma och dra till sig innan servering och sen är det bara att äta och njuta! :)

 

Tänk på att köpa så mycket smarties att du får ihop tillräckligt av alla färger,

vi hade tyvärr en orange för lite som ni kan se.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards