Nanooks

Direktlänk till inlägg 15 december 2010

Julpyssel som är lätta att göra!

Av Jessica - 15 december 2010 14:59

Tittut! (som min dotter brukar säga när hon vaknat efter eftermiddagsvilan och kikar ut i vardagsrummet)

 

Igår kväll och idag har jag julpysslat lite här hemma, lite saker som är busenkla att göra och som mina barn ska få göra när dem blir större! :)


En av sakerna jag gjort är en lite mindre traditionell variant av en smällkaramell;

Min är nämlingen inte av fint papper från butiken, och har inget jättefint bokmärke med en ängel på sig, utan är förra månadens tidning!

Jättelätt att göra, du tar en toarulle lindar runt så mycket papper du vill ha, jag använde dem två mittenbladen och la ihop, dvs 4st pappers ark.

Tejpar fast dem runt rullen, klipper sedan remsor och krusar dessa med en sax.

Men tänk på att ju tunnare remsor ju försiktigare måste du vara när du krusar dem för dem går lätt av.

Sen band jag ett ljusblått snöre runt och hängde upp i granen.

Busenkelt och vackert! Och ingen blir den andre lik! ;)


Den andre är vackra snöflingor att hänga i granen eller i ett fönster.

även här blir ingen den andre lik, vilket jag älskar för precis som en snöflinga är ju ingen den andre lik!

Du klipper en cirkel i valfri storlek i vitt papper, och viker den till en trekant, och sen klipper du valfrittmönster i denna.

Jag tog vanligt A4 papper vi använder i skrivaren.

Sen viker du ut din snöflinga och ser om du är nöjd med resultatet, jag ändrade den lite eftersom vad som var snyggt och gjorde ett par stycken, (Jag fick t.o.m Johan att klippa en stjärna).

Jag tog sedan dem med mig in i köket där vi hade en skål i kylen med en massa äggvita i som blivit över sedan helgen (jag skulle reckomendera att använda vanligt klister, men det hade inte vi hemma), och sen penslade jag på tunnt med äggvita på ena sidan av stjärnan och hällde strösocker på. Viktigt är att hantera stjärnan varsamt om du tar äggvita, för pappret blir blött och går lätt sönder.

Efter att ha gjort klar ena sidan på stjärnan la jag den på en bricka och lär den torka ordentligt innan jag gjorde andra sidan precis på samma vis.

När den torkat ordentligt går det bra att trä i ett snöre och hänga den på valfritt ställe.


Mer julpyssel kommer under veckan att dyka upp här på bloggen.

Ha en fortsatt underbar Onsdag. :)

 
 
Anna

Anna

15 december 2010 22:33

Super fina saker tjejen!
kram Anna

http://www.familjenmillberg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 januari 2018 16:00

Jacob, Jennifer och Wilma leker i backen.   Hej   Den här helgen har jag och barnen bara varit hemma och tagit det lungt, mycket för att jag är rätt sliten efter veckan som varit men likaså för att Jennifer behöver bearbeta det som hänt s...

Av Jessica - 15 januari 2018 13:07


Min fina Aston <3  Igår var en ganska intensiv och otursdrabbad dag för oss, dagen började med att jag hade kramper i magen och övervägde att åka in till akuten. Min Endometrios bråkade och jag låg dubbelvikt i ett par timmar, men tur nog hjä...

Av Jessica - 11 januari 2018 11:57


  Igår testade jag och Jennifer ett nytt recept på muffins, med Nutella i.Muffinsen var jättegoda men Nutellan kommer vi skippa nästa gång, här kommer receptet. ;)   Muffins   Ingredienser   4 Ägg 4 dl Socker 100 gr Smält smör ...

Av Jessica - 10 januari 2018 18:45

Wilma 8 veckor   Hejsan därute, ni som fortfarande kollar in här på bloggen ibland.   Livet har lunkat på här hemma hela hösten och vintern, med stora framsteg, men likaså många motgångar, vi försöker tänka utanför lådan för att hitta lösn...

Av Jessica - 7 september 2017 18:58

Cadance   Nu går dagarna i vardagslunk, barn till skolan och mannen på jobbet, möten och det vanliga stöket med djur och hushåll.   Jennifer går i skolan och det går klart över förväntan måste jag säga, hennes assistent är jättebra och be...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Omröstning

Har du som läser bloggen barn?
 Ja
 Nej

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

Nanooks Gästbok

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards